Hoe speel ik...

Gestart door GCN, okt 06, 2011, 11:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Black Page

#175
feb 08, 2013, 09:50 Last Edit: feb 08, 2013, 09:56 by Black Page
Wat eigentijdsere voorbeelden, stanton moore



Of

Hoefnix

Als je dit wil spelen kijk dan even naar de boek(-en) van Stanton Moore. Groove Alchemy is echt een aanrader.

Robert-Jan



Leuke discussie!  :)
Maar.. Mijn 'opvatting' is iets eenvoudiger. Ik zie 'met opvatting' spelen toch iets meer als 'simpelweg' geshuffeld spelen. Latin en new orleans gaan beide uit van clave feel en dat draait niet zozeer om de timing van de 16e, de accenten die je speelt zijn daar misschien nog wel belangrijker, het is ook vooral een kwestie van dynamiek. Een new orleans kan je ook recht en geshuffeld ( met opvatting spelen).
In het eerste voorbeeld van stanton moore zou ik in principe een kaars rechte shaker/tamboerijn partij kunnen spelen..dat maakt voor mij dat ik het zie/hoor/bestempel als recht..bij living colour ligt dat anders daar zou ik een gedeelte recht een gedeelte shuffeliger spelen met een tamboerijn/shaker.

Voor mij is het verschil tussen recht en opvatting iets breder..eigenlijk gewoon ; met opvatting is een shuffle feel

Recht:



Opvatting:

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nijlpaard


De uitdrukking luidt de 16e noten met opvatting spelen. Tel de vier 16e noten per tel als 1 te ne te, 2 te ne te, enz. De 16e noten, de "te" worden niet precies tussen de tel en de "ne" gespeeld maar een beetje opgeschoven, maar nog niet zo dat het gaat shuffelen c.q. dat het triolen worden.


Dus een 32e noot?
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Black Page

#179
feb 08, 2013, 14:46 Last Edit: feb 08, 2013, 22:14 by Black Page


Leuke discussie!  :)
Maar.. Mijn 'opvatting' is iets eenvoudiger. Ik zie 'met opvatting' spelen toch iets meer als 'simpelweg' geshuffeld spelen. Latin en new orleans gaan beide uit van clave feel en dat draait niet zozeer om de timing van de 16e, de accenten die je speelt zijn daar misschien nog wel belangrijker, het is ook vooral een kwestie van dynamiek. Een new orleans kan je ook recht en geshuffeld ( met opvatting spelen).
In het eerste voorbeeld van stanton moore zou ik in principe een kaars rechte shaker/tamboerijn partij kunnen spelen..dat maakt voor mij dat ik het zie/hoor/bestempel als recht..bij living colour ligt dat anders daar zou ik een gedeelte recht een gedeelte shuffeliger spelen met een tamboerijn/shaker.

Voor mij is het verschil tussen recht en opvatting iets breder..eigenlijk gewoon ; met opvatting is een shuffle feel



mee eens dat het bij new orleans en zeker latin draait om de clave. Dat de timing en de feel van de 16e noten daar niet toe doen ben ik het niet mee eens. Sterker het heeft me stokslagen tijdens les opgeleverd. Ik hanteer het begrip "opvatting" om de tussen variant  te typeren

Om antwoord "wetenschappelijk te verantwoorden"  ;), bij deze een bronvermelding, uit het boek van Anton Fig - in the groove. Hij vertelt het net iets beter dan ik het doe:




De opvatting / timing van de 16e noten (i.e. de opvatting van de swing puls) van sister moon / neville brothers, is wezenlijk anders dan in je maceo parker voorbeeld.

Als je beide opvattingen van maceo parker (straight / swing) zou gebruiken om sister moon te spelen, dan zou de band omdraaien en je een blik geven van waar ben jij mee bezig.

Ander mooi voorbeeld is jailhouse rock - elvis presly: geen rechte achtsten en geen shuffle op de hihat.




Robert-Jan

 :)

wat ik probeer is het ietsje minder breed te trekken. het moeilijke is natuurlijk aan de ene kant de 'wetenschap' die zegt dit is recht want dat is te meten en de rest is ..eeh ja..opvatting.
Ook binnen new orleans kan je het ene rechter spelen dan het ander.

neem jou voorbeeld van iko iko door de neville brothers



en deze van die andere new orleans koning dr John



als ik daar zou moeten zeggen wat wat is dan is naar mijn gevoel the neville brothers versie recht ( in ieder geval een stuk rechter ) toch? wie speelt er nu met opvatting?

Ik snap je heel goed hoor, ik ben het ook niet zozeer oneens met je, maar binnen een shuffle feel of een swing feel kan je ook weer op allerlei manieren timen..de tussen variant heeft dan ook weer allerlei varianten.. ik denk dat ik daarom er altijd wat 'eenvoudiger' tegen aan kijk..ik probeer altijd uit te gaan van wat al ik zei " wat zou ik doen met een shaker..recht zo die gaat of geshuffled"

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Black Page

 :)

Volledig herkenbaar wat je zegt. Variaties binnen de variaties. Ik hoop alleen nu niet dat Grohllebol de draad kwijt is. Belangrijker is dat hij de opmerking van die gitarist kan plaatsen en hem antwoord kan geven.  "Ik ben de drummer" ;-)  :Y

Robert-Jan

#182
feb 08, 2013, 16:04 Last Edit: feb 08, 2013, 16:07 by Robert-Jan
juist!
" en je volgt mij want voor je t weet klinken we als Elvis Presley"
:Y
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

grohllebol


:)

Volledig herkenbaar wat je zegt. Variaties binnen de variaties. Ik hoop alleen nu niet dat Grohllebol de draad kwijt is. Belangrijker is dat hij de opmerking van die gitarist kan plaatsen en hem antwoord kan geven.  "Ik ben de drummer" ;-)  :Y


*O*
Heel erg bedankt voor de informatie, maar ik ga het in de komende dagen goed doornemen, luisteren en misschien begrijp ik dan wat meer wat ik aan het spelen ben :D


Ter info: Avatar is Elan, de bard, uit Order of the Stick. Wil eigenlijk met drumkit de dungeons in, hide check -20...
Kit: Yamaha Tour Custom. Cymbals: Paiste 602 SE high hat, Masterwork Troy 16" en 18" crash, 20" ride, 15" Wuhan China

grohllebol

Ter info: Avatar is Elan, de bard, uit Order of the Stick. Wil eigenlijk met drumkit de dungeons in, hide check -20...
Kit: Yamaha Tour Custom. Cymbals: Paiste 602 SE high hat, Masterwork Troy 16" en 18" crash, 20" ride, 15" Wuhan China

Robert-Jan

Nou dat dus..:)
Je schrijft het zo en je speelt het met 'deze opvatting'
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

joachim

#186
feb 25, 2013, 20:38 Last Edit: feb 25, 2013, 23:20 by Robert-Jan
Hey iedereen,

Ik heb deze video al zeer vaak opnieuw bekeken en beluisterd, maar ben er nog steeds niet uit hoe hij het stukje van 0:11-0:15 speelt.

Zijn het triplets? (bass drum, tom, floor)

Zou iemand me wat meer uitleg kunnen geven?




Harre

Is het dan teveel moeite om er even een linkje bij te plaatsen?
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Robert-Jan

*merged
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

JayDie

#189
mrt 28, 2013, 08:58 Last Edit: mrt 28, 2013, 11:53 by Robert-Jan
Een Dragadiddle http://www.vicfirth.com/education/rudiments/35dragadiddle.php  die eerst noot met dat streepje kan toch ook geschreven worden als 2 32e noten (dus even los van de stokvoering). Geef je met dit 'teken' aan dat het als een diddle gespeeld moet worden?

Jochem

Je hebt dat haakje doorgetypt in je link, werkt dus niet. De drag is in dit geval inderdaad te lezen als een twee 32-noten.

JayDie


Je hebt dat haakje doorgetypt in je link, werkt dus niet. De drag is in dit geval inderdaad te lezen als een twee 32-noten.

Ok, ken(de) deze notatie nog niet. Of geeft deze notatie expliciet het de stokvoering aan?

Jochem

Even voor de duidelijkheid een drag is een 32noot voor de tel, wat jij post is gewoon een dubbele slag op de tel. Dit zijn drags;

Wouters

JayDie,
Dit soort notaties wordt vaak bij roffels / drum rolls gebruikt om bomen te sparen.

Mbt stokvoering:
Indien 1 schuine streep door je noot, vervang je die noot door 2 noten die 2 keer zo snel gaan, zoals in je voorbeeld. Een zestiende noot met schuine streep worden 2 32e noten. Normaliter speel je die het makkelijkste door daar een "double stroke" van te maken.

Verder:
Indien 2 schuine strepen door je noot, vervang je die noot door 4 noten die 4 keer zo snel gaan. Dan kies je normaliter voor 2 rechtse double strokes en 2 linkse.

Indien 3 schuine strepen door je noot, vervang je die noot door 8 noten die 8 keer zo snel gaan. Dan blijft je om en om rechtse en linkse double strokes afwisselen.

Wellicht dat deze link het helder verwoordt: http://www.ninjadrummist.com/drum-rudiments/drum-roll-guide/

JayDie

Thanks, Wouters & Jochem. Jullie antwoorden 'stroken' echter niet met elkaar. De notatie van een roffel ken ik. Echter uit het antwoord van Jochem begrijp ik dat het een dubbele voorslag betekent, uit de verklaring van Wouters zou het (zoals ik in het begin schreef) 2 32e óp de tel zijn. Wezenlijk verschil.

Nog even verder gekeken naar de rudiments op Vic Firth (http://www.vicfirth.com/education/rudiments/31drag.php) denk ik dat Jochem in de goede richting zit?

Wel verwarrend, want voor het antwoord van Wouters is ook wat te zeggen...

Robert-Jan

Het is ook verwarrend,
Ik weet niet beter dat een dragadiddle en een flamadiddle niets anders is dan een paradiddle met een flam of drag voor de tel..
Op de site van vic staat het zo dat de eerste slag van de drag de tel is..dat is wezenlijk anders.
Alletwee oefenen ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

JayDie


Ik weet niet beter dat een dragadiddle en een flamadiddle niets anders is dan een paradiddle met een flam of drag voor de tel..
Op de site van vic staat het zo dat de eerste slag van de drag de tel is..dat is wezenlijk anders.
Alletwee oefenen ;)

Ik heb het denk ik al wat duidelijker:

Een dragadiddle is een drag en paradiddle inéén: http://www.vicfirth.com/education/rudiments/35dragadiddle.php

een drag-paradiddle is een drag vóór een paradiddle: http://www.vicfirth.com/education/rudiments/36dragparadiddle1.php en http://www.vicfirth.com/education/rudiments/37dragparadiddle2.php

Echter... terug naar af: toch jammer dat de verkorte schrijfwijze dan hetzelfde is...?  :?

dunDaan

Ik ben laatst op de muziek van "Amaranthe" gestoten. Erg lekker (alleen jammer van dat ge-grunt, maar dat is persoonlijk  8) ). Hieronder een voorbeeldje (ff doospelen naar 33 sec)



Hierin hoor je veel groepjes van 3 32-en op de bass; ik vraag me af hoe je dit het makkelijkst zou kunnen spelen
- rlr rlr rlr etc
- rlr lrl rlr etc
- rrl rrl rrl of rll rll rll etc

Iemand ??
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Joris

rlr rlr rlr rlr is het makkelijkst, zo zou ik het tenminste spelen.

Als je nou even went aan dat grunten gaat er een wereld aan goede muziek voor je open  ;)

dunDaan

OK, dat betekent dus "gewoon" werken aan een rappe rechterpoot; oefenen dus  8)
En dat gegrunt, ach, op zich kan ik er wel mee leven, zeker in dit soort muziek is het wel een passende afwisseling.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Omhoog