Zelfbouw Cabine - plaatsing raam

Gestart door berreal, nov 09, 2018, 15:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

berreal

Mede drummers,

Medio volgens jaar zal ik met mijn gezin verhuizen naar een vrijstaande woning, waarbij een houten garage is gesitueerd van ruim 5x8 m.
Mijn idee is om binnen deze garage een drumcabine te gaan bouwen van +/- 2.5x2.0 inwendig.

Vloer zal op zogenaamde verende regels worden opgelegd, waarbij tussen de veerregels ook nog glaswoldekens worden gelegd. Hierop zal een HSB wand plaatsen welke 12 cm dik is, gevuld met glaswoldekens en aan de buitenzijde Gyproc dB gipsplaten.

De deur wil ik een massief houten opdekdeur voor gaan gebruiken (extra scharnieren) welke aan de  binnen en buitenzijde wordt beplakt met de zogenaamde Isomat TS - Isolatieplaat (verkrijgbaar bij akoestiekwinkel)

Dak zak zelfde opbouw als de wanden krijgen.

Gezien de goede ideeën op dit forum, zal ik ventilatie door de veelbesproken suskasten laten verlopen. eventueel met extra elektrische ventilatietoevoer.

echter heb ik nog 1 probleem.

Ik zou graag in een wand een klein raamkozijn opnemen, met een afmeting van +/- 15x70 cm (bxh).
Hiermee kan ik tijdens spelen toch zien wat er zich buiten de cabine afspeelt.
Alleen kan ik hier nergens een goede (en betaalbare) oplossing voor vinden.

Is er iemand binnen dit forum die ooit iets soortgelijks heeft gebouwd en wellicht dé tip heeft hiervoor?

Ik snap natuurlijk dat het toevoegen van een raam een extra "lek" zal geven, maar vind het toch een goede toevoeging.

Ik hoor het graag van jullie!
A-kit: Pearl Vision VBA Limited Edition - Retro Art Red

drfill

cool.. ik heb soms wat afwijkende ideeen,  het lijkt mij makkelijker om isolatie/ wand heel te houden en een camera systeem te monteren met 20" monitor (is 'raam')
isoleerd beter, minder werk,  draadloze 1 camera/ monitor (evt. met intercom/ mic) zijn niet zo duur meer tegenwoordig.. 
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

berreal

Oke. Is ook een optie ;)
Wellicht eens opzoeken. Hoewel kozijn mijn voorkeur heeft
A-kit: Pearl Vision VBA Limited Edition - Retro Art Red

musiqman

Let ook zeker op de warmte/koude isolatie en het vochtgehalte. Ik wilde zelf in onze  enkelwandige betonnen schuur met betonnen vloer gaan zitten maar in de herfst/winter/voorjaar is het daar alleen goed te doen om gear te laten staan (even los van geluids isolatie). Een houten schuur lijkt me nog gevoeliger voor deze omstandigheden.

kaboemba

Mag ik een afwijkend idee doen.
Ga naar marktplaats en kijk naar een gebruikte vriescel.
Zo af en toe komt er 1 langs die verrassend weinig kost en je bent in 1 keer klaar.
Wel kijken of het een model is die in delen uit elkaar kan halen.
Als ik nu alles optel wat je van plan bent is een vriescel stukken goedkoper.

O en als je toch wat buiten de cabine wil zien, laptop met een wificamera.

berreal

En is die vriescel te ventileren?
Geen idee of dit ook db technisch wat doet trouwens
A-kit: Pearl Vision VBA Limited Edition - Retro Art Red

kaboemba

Uiteraard moet je er wel wat op aanpassen.
Lijkt mij dat dit heel veel doet kwa geluidsdemping, volledig gesloten en van wat ik zo zie toch snel 10 cm dikke muren.
Bovendien kan deze volledig vrij staan van bestaande muren.
Dat zou toch aardig moeten schelen.

drfill

#7
nov 10, 2018, 23:15 Last Edit: nov 10, 2018, 23:30 by drfill
worden ook geleverd met en zonder koelsysteem, dus goedkoper..  is best een goed idee..
ventileren zou ik doen als ik niet speelde..  (fan voor open deur) dan deur dicht en kun je rustig 3 uur
tekeer gaan.. ik zou er wel een van 270 x 200 x 220 willen hebben..  dan..  (weer minder goedkoop)
ps.   voor de veiligheid gewoon een zuurstofmeter erin, met alarm..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Harre

ps.   voor de veiligheid gewoon een zuurstofmeter erin, met alarm..

Voor je gezondheid en veiligheid géén zuurstofmeter maar juist wel ventileren. Halve oplossingen zijn geen oplossingen als je iets goed wilt doen, in mijn beleving.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

drfill

#9
nov 11, 2018, 19:47 Last Edit: nov 11, 2018, 20:15 by drfill
alarm op 20% ..  ik werk elke dag met besloten ruimtes, stikstof, CO2 en zuurstof meters..
is voor mij normaal en 20% zuurstof (normaal 20,8) dan ga ik weer ventileren.. maar ieder zijn manier..
dat volume zuurstof (in cel) krijg je ook met paar uur niet weg-geademd.. tussendoor wel goed ventileren..
(ik zou ook nooit langer als 2 uur in die dichte ruimte blijven, ivm CO2 opbouw..)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

berreal

Zal ook geen koelcabine worden.
Heb zelf mogelijkheid om bouwmaterialen tegen inkoopprijzen te halen dus zal het zelf gaan opbouwen. En proberrn er een daglichttoetredimg in aan te brengen. Dus vraag over raamkozijn blijft staan ;)
A-kit: Pearl Vision VBA Limited Edition - Retro Art Red

drfill

natuurlijk..   als je toch een raam wilt, zou ik eens rondkijken bij de kunststof kozijnen
leveranciers ? kunnen alles op maat maken met dubbelglas (of nu zelfs 3 dubbel)
met compriband afdichting..   er zit wel prijsverschil in deze markt..
https://www.ploegkozijnen.nl/tips/triple-glas-driedubbel-isolatieglas
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

berreal

Heb ondertussen een site gevonden voor zogenaamd triple glas.
zal dit in een houten kozijn zetten middels . (vindt dit iets beter te integreren binnen HSB wanden)
Kosten van het glas vallen nogal mee. ca. 60/70 euro.
nu nog eens kijken of er ergens op MP een los kozijn (hardhout ipv bijv vuren ivm massa) te vinden is

voor de geïnteresseerden:
https://www.glasdiscount.nl/geluidswerend-isolatieglas
A-kit: Pearl Vision VBA Limited Edition - Retro Art Red

Paul

Dat idee van een koelcel, ik weet het zo net nog niet. Ik vermoed dat het flink tegenvalt.

Lijkt mij dat dit heel veel doet kwa geluidsdemping, volledig gesloten en van wat ik zo zie toch snel 10 cm dikke muren.
Geluid en warmte zijn twee totaal verschillende dingen. Warmte wordt zeer goed geïsoleerd door stilstaande lucht, zoals in piepschuim bijvoorbeeld. Voor geluid daarentegen is lucht één de beste media om te verplaatsen. Zelf stilstaande lucht zoals in piepschuim kan genoeg bewegen om trillingen door te geven. Hoge tonen zijn relatief eenvoudig te dempen, lage tonen worden alleen gedempt door massa. Piepschuim en soortgelijke materialen voor thermische isolatie zijn juist lichtgewicht (want: veel lucht). De gebruikte materialen zijn veel belangrijker dan de dikte.
Geluidsisolatie gaat om het absorberen van trillingen zodat ze niet verder verplaatsen. Of de ruimte luchtdicht afgesloten is maakt daarbij niet uit. Lucht in de cabine wordt in trilling gebracht, dat wordt doorgegeven aan de wanden, en zolang de wanden dit niet absorberen worden die trillingen doorgegeven aan de lucht erbuiten. Ergo: geen demping.


@berreal
Het is hier wel eens voorbij gekomen om wanden te isoleren met zand. Dat is goedkoop en heeft veel massa om te dempen. In jouw situatie zou ik, zoasl Musiqman terecht opmerkt, wel voorzichtig zijn met vocht, niet alleen in de ruimte maar ook in de wanden. Voor geluidsisolatie is het sowieso belangrijk dat de cabine zwevend wordt gebouwd, maar met het risico van optrekkend vocht is dat nog belangrijker voor jou. Ik zou dus ook voorzichtig zijn met glaswoldekens tussen de veerregels.

Deuren en ramen zijn een risico op geluidslekken als ze niet goed zijn geplaatst. Als de kozijnen de binnen- en buitenwand met elkaar verbinden, worden de trillingen daar ongedempt doorgegeven et voìla, een geluidslek. Ik heb ook mijn twijfels over de enkele deur met isolatiemateriaal, of dat afdoende zal zijn.
Een veelgebruikte oplossing is een dubbele deur, waarbij de kozijnen niet. Eventueel kan je tussen de twee deuren nog zo'n Isomat plakken. Dat zelfde idee kan je misschien gebruiken voor het raam? Het maakt de constructie wel duurder, maar ook beter.

Citaat
nu nog eens kijken of er ergens op MP een los kozijn (hardhout ipv bijv vuren ivm massa) te vinden is
Dat is dus niet per se nodig. Het kozijn moet niet-verbindend worden bevestigd, dus die massa dempt nauwelijks mee. Bovendien is het nadeel van hardhout dat het, als het verbindend is gemonteerd, juist trillingen goed doorgeeft.

Omhoog