Triolen bas

Gestart door Jazz, dec 31, 2017, 14:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jazz

Het lukt me nog steeds niet om n snelle triool op de bas te spelen.
Af en toe gaat t. Ongetwijfeld moet ik er ook eens langdurig mee aan de slag.
Het is    .-. .      boemboem boem. Heel simpel eigenlijk maar ik ben niet zeker wat de beste manier van ontspannen spelen is.
Ben nu bezig met hak-tenen. Heb t op you-tube gezocht en kan kan daar niets vinden. Ja, van die gasten die dat supersnel
spelen. Nou, misschien als ik 45 jaar geleden was begonnen.
Misschien is t wel hak-voorvoet . Het is alleen misschien is er een manier die ik nog niet gezien heb en wat voor mij beter werkt.
En natuurlijk langer/meer oefenen.
Enig advies hier in zou heel fijn zijn.
There is no music without jazz

Joris

#1
dec 31, 2017, 15:33 Last Edit: dec 31, 2017, 15:39 by Joris
Wat voor snelheden hebben we hier over?

Ik zou gewoon heel up spelen en je zeker niet druk gaan maken over heel/toe techniek. Hak wel laag houden, als je je voet zo horizontaal mogelijk houdt kost het het minste energie, vind ik tenminste.

Edit: Gaat dit eigenlijk wel over  double bass, nu ik het nog een keer lees lijkt me eigenlijk van niet? Maar dan is dit antwoord eigenlijk nog wel van toepassing.

Jazz

#2
dec 31, 2017, 16:07 Last Edit: dec 31, 2017, 16:15 by Jazz
Nee, dit is de enkele bas. Het zal ook wel gaan lukken denk ik. Het is alleen de voorbeelden op you tube, die gasten  spelen zo snel ,ook op enkele bas. Hier raak ik alleen maar gefrustreerd door. Daarom vraag ik me af of ik wel de juiste manier heb.
En als dat wel zo is moet ik ws n stuk steviger oefenen. Tempo wel sneller natuurlijk, moet wel in (rock) nummers passen.
Over t algemeen gaat dat natuurlijk wel alleen is t niet iets wat vanzelfsprekend gaat. Het is niet stabiel genoeg.
Op dit moment is t niet iets waar ik zeker van ben dat t loopt.

Ik hoop dat t n ietsiepietsie helder is wat mijn vraag is.
Misschien is t begrip triolen niet goed.
There is no music without jazz

Joris

Bassdrumsnelheid was misschien een betere titel geweest.

Tsja, gewoon veel oefenen, snelheid komt niet aanwaaien, en beater terug laten komen niet tegen het vel laten.

Otje

Tsja, wat ik mijzelf in de de loop der tijd heb aangeleerd is langzaam te beginnen met een groove of slag. Snelheid is in het begin dan juist datgeen dat averechts werkt; wil je sneller spelen dan eigenlijk goed is voor het ritme, leer je het nooit goed aan, sterker nog "ik leer het helemaal niet aan'! Rustig aan beginnen, langzaam totdat je de slag 'door en door' in je heb zitten De zgn. muscle memory. Ieder slag of/en trap moet raak zijn, moet ik voelen: ik speel er desnoods expres een versnelling lager voor; Iedere klap, trap zo je wilt, moet raak zijn zowel in  geluid en voor mijn fysiek gevoel. Zolang dat niet 'door& door' ivoor min gevoel lekker aanvoelt en goed klinkt blijf ik hameren op de juiste dynamiek en techniek; hoe langzaam dan ook ( en kan soms weken duren) Eénmaal onder de knie probeer ik snelheid op te bouwen maar blijft ondergeschikt aan de juiste techniek die ik ervoor gebruik. En al duurt 't een half jaar of nog langer, het zal me een worst wezen.
 
Voorbeeld waar ik de laatste maanden aan gewerkt heb..(en nog steeds): Lijkt heel simpel maar om het hele nummer op juiste snelheid en dynamiek te spelen.. .


Zo heb ik er ook nog éen voor de basdrum; zodra h'm gevonden heb zet ik h'm erbij.


Jazz

Ik zal er eens mee aan de slag gaan .
Ws ook te weinig aandacht aan besteed. Het is ook niet mn favourite onderdeel. Een nogal frustrerend iets in t geheel.
Maar goed als ik t onder controle wil hebben zal ik t serieus aan moeten pakken. Is ook wel n beetje t ondergeschoven kindje.
Maar zoals mn 1e vraag, de voet, eerst hak en dan voorkant ?
There is no music without jazz

Harre

Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Otje

Zo heb ik er ook nog éen voor de basdrum; zodra h'm gevonden heb zet ik h'm erbij.
Hier éen van m'n favorieten:


Hij heeft er nog meer:https://www.youtube.com/channel/UC-g2PhDGnFibudkgkWhZj3w

 :+ Prettige jaarwisseling en tot volgend jaar!

Jazz

Otje, deze oefening is geen probleem. Hier weet ik wel hoe t werkt. Dat zijn combinaties.
Het is meer de oefening die Harre laat zien via you tube. De technische handeling. Die moet ik makkelijker onder de knie krijgen.
There is no music without jazz

drfill

#9
jan 01, 2018, 10:10 Last Edit: jan 01, 2018, 10:22 by drfill
heel toe, swivel, slide,  er zijn diverse manieren (voor double strokes) de simpelste vind ik gewoon 'slide' 
https://www.youtube.com/watch?v=0383ztb6ed4&t=2m40s
(ps.  je kunt dan zelf nog kiezen of je beater 'los' laat van vel of 'erop' laat..)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Jazz

#10
jan 01, 2018, 16:09 Last Edit: jan 01, 2018, 18:22 by Jazz
Oke drfill. Hier ga ik ook mee aan de slag. Misschien bevalt me deze manier van bassen goed.
Ik kan wel bassen hoor maar n goede techniek......ben t denk ik wat uit de weg gegaan en wil daar alsnog goed mee voor de dag komen. Moet toch fatsoenlijk kunnen bassen.
Bedankt !
Btw, zo snel als t op t einde gespeeld word..........dat ga ik niet meer halen.
Ook niet nodig trouwens
There is no music without jazz

Technobeat

#11
jan 01, 2018, 20:17 Last Edit: jan 01, 2018, 22:04 by Technobeat
En als je de slide techniek een beetje beheerst om doubles te maken hoef je er nog maar één teentje bij te tappen en je hebt een triool .

Dat kan met toe-heel ook , één keer de double en een extra toe-tje en je hebt eveneens een triool .

En zoals Otje al vermelde : Rustig beginnen en langzaam opbouwen .
Dat gaat zo`n jonge meid als jij vast wel lukken :Y  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Jazz

Ohhh.   Je hebt je bonuspunten voor dit jaar nu al binnen
There is no music without jazz

Technobeat


THX :)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

animal

Emmertje of tijltje?

Jazz

Badkuip !
There is no music without jazz

Joris

Ipv verzuipen in het youtubeaanbod aan verschillende technieken kan je ook gewoon heel up spelen zoals deze beste man.

https://www.youtube.com/watch?v=RshbrXtbo0Y

Het maakt ook in feite niet zoveel uit welke techniek je wilt leren je zal eerst veel moeten oefenen voordat je het echt beheerst, vergeet dat niet. Even snel elke mogelijk techniek uitproberen omdat je die op youtube ziet is zinloos, zoek dan liever een drumleraar die naast je zit en je meteen kan vertellen of je iets goed of fout doet.

drfill

en sommigen vinden een sok beter met slide..  0.32
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Joris

Ja maar is die slide iets wat hij bewust heeft geoefend of iets wat hij door het vele spelen automatisch is gaan doen. Mijn punt is gewoon verzuip niet in alle techniekopties die er zijn maar ga gewoon veel spelen/oefenen.

drfill

ben dat wel met je eens..  sommigen denken dat 'met een bepaalde techniek' belangrijker is als 'ergens veel oefen tijd in stoppen'
zoals sommige drummers beweren dat je 'finger control' nodig hebt voor snelheid,   en dan komt Coleman of Pridgen of Borlai even
langs.. 
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Technobeat

Emmertje of tijltje?
Het is om het even ;)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Jazz

Precies !
        Jij hebt je pluspunten !!
There is no music without jazz

dunDaan

Als je je nog eens helemaal te blubber wilt oefenen:



In het begin speelt hij ook triolen met 1 voet, maar dat is vast niet na 5 minuten oefenen geweest.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

drfill

yep..  ik vond jojo veel beter in de 90's .. (slechts mijn mening)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Jazz

Had dus wat van die demo filmpjes gezien en de moed zakte me in de schoenen.
En natuurlijk, ik drum nog niet lang maar kan wel t een en ander.
Maar dat tempo, nu niet en nooit niet.
Dagelijks oefenen, gaat steeds beter. Met een wat rustiger tempo beginnen. Komt wel !
There is no music without jazz

Omhoog