Welke vellen gebruik jij op je kit?

Gestart door Nickvm, sep 15, 2011, 19:26

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Edje

Hallo, ik bezit o.a. een Sonor Sonic Plus (jaren 90 en Made in Germany) en zou daar eens nieuwe vellen op willen leggen ter vervanging van de Remo Fyberskins. Heeft er iemand een idee wat er goed zou klinken op een berken drumstel. Voor de bas houdt ik mijn Powerstroke 3. Momenteel speel ik voornamelijk surf/rock.

Rascul

Merk en houtsoort zijn niet eens zo heel relevant bij velkeuze; vellen bepalen een groot deel van je sound, dus bij een DW van enkellaags naar dubbellaags gaan geeft hetzelfde effect als bij een Sonor Phonic, or voor mijn part een oude Slingerland. De interessante vraag is wat voor sound je wil. Fyberskins zijn bedoeld als imitatie van kalfsvellen; klinken dus open, maar tegelijk ook warm en met weinig boventonen.

Als je die warme sound prettig vind, maar een iets vettere klank wil (kan ik me bij surf/rock goed kan voorstellen, matcht ook wel lekker met een Powerstroke op je bass) zou ik eens kijken naar (gecoate) dubbellaags vellen, zoals Remo Emperors of Evans G2. Wil je nog iets dikker, kijk dan naar dubbellaags met extra demping, zoals een Remo Pinstripe of Evans EC2S. Dat is echter wel een heel stuk minder open dan je huidige Fyberskins, dus ik zou zelf wellicht bij Emperors blijven. Derde optie is om gewoon (gecoate) enkellaags vellen erop te zetten, zoals Remo Ambassadors, Evans G1 of Aquarian Texture Coated. Dan blijft je klank echter wel heel erg open, zeker voor de muziek die je speelt.

Er zijn nog een hoop andere opties, maar dat zijn vaak vellen die een heel specifieke klank bewerkstelligen en daar zou ik pas voor kiezen als je zeker weet dat dat precies is wat je wil. Ik krijg zelf altijd wel de sound die ik wil door af te wisselen tussen 'simpele' enkel/dubbellaags vellen, hoewel ik op snares wat meer varieer (oa Fyberskin, Skyntone en Vintage A). Overigens noem ik nu een aantal verschillende merken die je kunt kiezen; je zult op dit forum en elders een hoop mensen vinden die diehard adept zijn van het één of het andere merk en allerlei redenen kunnen noemen waarom je daarvoor moet kiezen en niet voor de andere. Ik heb wbt de 'basic' vellen eerlijk gezegd nooit veel verschil gemerkt tussen Remo en Evans, en vind Aquarian hooguit een tikje droger dan Remo. Kwestie van smaak en intuitie.

baszuidwijk

De laatste tijd ben ik op mijn akoestische kit meer jungle en breakbeats aan het spelen en minder jazz. Heb nu een Evans Genera Dry op mijn snare gelegd (in plaats van de Remo Fiberskyn). Op mijn 13" side snare ligt een Evans G2.

De 15" kick is ongewijzigd: Pinstripe slagvel en een merkloos zwart resonantievel aan de voorkant.

Joris

Iemand al eens een Coated Powerstroke 77 op snare geprobeerd? Op sommige filmpjes vind ik het wel lekker klinken dus heb er maar even een besteld.

dutchdrummer

Dan laat jij straks maar weten hoe die klinkt....  :)

Joris

Niet op voorraad  :/

jinxedworld

Toms: Evans EC1's
Kick: Evans Emad (met grootste schuimring erin geschoven)
Snare: Evans Onyx Black 14", met Remo Diplomat als reso-vel.

Totaalplaatje klinkt lekker vet op m'n Gretsch Catalina :-)

Star

Iemand al eens een Coated Powerstroke 77 op snare geprobeerd? Op sommige filmpjes vind ik het wel lekker klinken dus heb er maar even een besteld.
Ja, en het klinkt erg goed en vet!
Dixon drums & hardware.

Jazz

Vraagje, ik wil mijn toms stemmen. Op dit moment zitten er tama vellen op, dat doorzichtige wat kunstof aanvoelend vel op. Mocht dit kwalitatief niet goed zijn hoor ik dat graag. Kan ik beter wat andere vellen halen voordat ik met stemmen ga beginnen.
Graag wat advies als dat kan
There is no music without jazz

Technobeat


Zou zelf eerst de originele Tama vellen stemmen ( vergeet de resovellen niet ) en luister of je dan over het resultaat tevreden bent .
Nieuwe vellen kopen kan altijd nog :)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Jazz

Ik neem aan dat je met reso vellen de onderkant bedoelt.
Dat zijn naamloze vellen. Als ik op de tom sla heb ik t idee dat t geluid meerder kanten opgaat.
Wat fladdert. Misschien kan dat door n slechte reso vel ?
There is no music without jazz

Technobeat


OF het reso vel zit niet strak genoeg , trouwens dat reso vel moet meestal iets hoger gestemd worden dan het slagvel .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Jazz

Aha, ik hoorde dat t wel lager kon zijn.
Ik zal t morgen dan gaan doen.
There is no music without jazz

Paul

Er staat op dit forum al e.e.a. over stemmen en over de verhoudingen slag- en resonantievel. In ieder geval legt Bob Gatzen het niet nog eens goed uit:

Jazz

Heb de video gezien en zijn inderdaad heel duidelijk. Heb 2 toms en de snare gestemd en hier klinkt t prima.
Morgen neem ik ze mee, heb drumstel elders staan en dan maar eens luisteren hoe t klinkt.
Dan alleen nog de floortom en de bas.
Lang leve Bob
      En Paul
There is no music without jazz

Technobeat


Hoe moet ik ook al weer de video`s bekijken welke door forumleden gepost zijn maar niet direct te zien zoals Paul die gepost heeft bv. ?

Maar laten we vanaf nu alle video`s met de ' delen ' link op het forum zetten , dat scheelt veel witte gaten in de topics *O*  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

dunDaan

Als je op "quote" klikt dan kun je zien wat degene heeft geschreven en dan zie je dus ook de hele youtube link.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Technobeat


THX Daan :)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Joris

Zo, ik kan weer even vooruit.


Technobeat

#319
nov 30, 2017, 19:40 Last Edit: nov 30, 2017, 19:42 by Technobeat
Zo, ik kan weer even vooruit.
Aha , u is grootverbruiker 8)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Joris

#320
nov 30, 2017, 21:21 Last Edit: nov 30, 2017, 21:24 by Joris
Valt op zich mee, er is alleen een minimum van 20 vellen als ik een bestelling plaats, vandaar deze hoeveelheid.

Om te proberen deze keer: Powerstroke 77 en Black suede Ambassador voor snare, en een setje clear Powerstroke 4 voor op toms. Had dat eigenlijk al heel lang een keer willen proberen maar ben altijd bang dat ik ze te gedempt vindt klinken, maar we gaan het zien.
Verder een beetje het gebruikelijke, Ps 3 voor kick, coated ambassador op snare en Black suede emperors op toms.

musiqman

Holy crap, en ik vond 8 vellen die al ver over datum vervangen moesten worden al bijna onbetaalbaar. Wat een heerlijkheid.

animal

Joris heeft dan ook een endorsement deal toch, naar ik meen????

Walter RS

Die black suede had ik ook op m'n snare, vond 'm helemaal top!

musiqman

Ja dat scheelt. Vellen deal is zeker met de prijzen van de laatste maanden een deal waar je het meeste aan hebt financieel gezien. Mooi hoor.

Ik heb net een set gekocht van Ebony Emperor's voor de toms, clear P77 op de main snare (helaas is die er niet in Ebony), twee Black Suede snare sides en een clear snareside voor de popcorn snare (jammer genoeg zijn die er ook niet in zwart in het 10'' formaat) en staan er Ebony Ambassdor's voor de ballad en popcorn snare) en een PS Pro in bestelling. Een godsvermogen, maar zoals gezegd hoog nodig.

Ik gebruik nu nog Suede Emperor's op de toms. machtig mooi die sound.

Met de Garnett (rood met structuur) kit met nieuwe 22 virgin kick een mooie combi dacht ik zo (komt nog een zwart of garnett voorvel op):

Omhoog