Y-kabel aansluiting Yamaha 502 module

Gestart door Wichert, jul 16, 2017, 10:37

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Wichert

Ik ben al een tijdje bezig om een extra tom of cymbal aan te sluiten middels een Y-kabel. Maar het wil maar niet lukken! (zie eerdere berichten)

De kabel is volgens mij goed: 1x jack 6,3 stereo en 2x jack 6,3 mono. Volgens Yamaha kan ik in trigger input Tom 3/12 Tom2/11 en Tom 1/10 middels drie Y-adapter-kabels in totaal 6 mono-pads gebruiken. Echter vertellen ze er niet bij welke instellingen ik hierbij moet toepassen om het te laten werken.

Als ik nu de aansluiting maak, geeft 1 tom respons. De andere tom doet niets. Ik zal een instellings stap over het hoofd zien. Maar welke?

Is er niemand die hier ervaring mee heeft en die mij stap voor stap de procedure wil uitleggen? Dan hoor ik dat graag.

Groetjes,

Wichert

Technobeat

Hoi Wichert .

Misschien is het een optie om je vraag eens voor te leggen aan de medewerkers van Yamaha instrumenten Nederland , wellicht kunnen zij duidelijk jou vraag beantwoorden .

https://www.yamaha-europe.com/contact/nl/product/index.php
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Wichert

Ik heb reeds contact gehad met Yamaha. Ze verwezen me naar pagina 11 en 66 van de gebruiksaanwijzing en een video over een hybrid setup:



https://www.youtube.com/watch?v=YGnWb95DTng

Maar daarmee valt het kwartje bij mij nog steeds niet.


Groetjes,

Wichert

kaboemba

Ik weet het niet maar ik het idee dat je totaal niet weet hoe en wat met deze module.
Het kan namelijk niet moeilijk zijn als je er even rustig voor gaat zitten, maar ik heb het idee dat je de basis kennis al mist hier voor.

Je split de originele setuo van rim en head, oftewel aangesloten 1 pad met een stereo kabaal.
Die vervang je voor een y-kabel, twee kee mono naar 1 keer stereo, de nieuwe pads zijn dus eigenlijk je oude rim en head.

Volgens mij moet je gewoon een geluid/voice toekennen aan de juiste pads (rim en of head).

Otje

Wichert, of je snapt 't echt niet of er is iets niet in orde met de module. (je heb h'm 2de hands gekocht?) Voor dat 't een trauma wordt -als 't dat al niet is, gaat er even mee, de module,  naar de  muziekzaak waar ze elektronische drumstellen verkopen. Je woont in A'dam? Daar zal toch wel iets of iemand wezen waar je wat wijzer kan worden.

Wichert

Ik zal het misschien niet snappen en ontbreekt me de kennis. Ik ben niet al te technisch aangelegd dus dat spreekt dan ook niet in mijn voordeel.

Hoe dan ook, ik heb alleen een gebruikershandleiding voor informatie aangaande instellingen. En over een Y-kabel aansluiting staat allen vermeld dat het mogelijk is.

Ik ga weer verder vogelen. Bedankt voor jullie geduld. Overigens is de module nieuw aangeschaft.

Groetjes,

Wichert

Paul

Klinkt alsof Yamaha het alleen maar verwarrender heeft gemaakt met het hele "hybrid"-gebeuren.

Het is zo simpel als Kaboemba zegt. De ingangen voor de toms zijn bedoeld voor een tom met twee geluiden (ergo, stereo): head en rim. Met de Y-kabel zijn die twee geluiden nu opgesplitst in twee aansluitingen, voor twee mono pads.
Twee toms delen nu één ingang op de module, en het geluid van één tom wordt als HEAD ingesteld en het geluid van de andere tom als RIM.

Voorbeeld: voorheen had je pad 1 op ingang Tom 1. Het geluid daarvoor stelde je in via Tom 1 op de module. Nu heb je op ingang Tom 1 een Y-kabel, waar pad 1 én pad 2 op aangesloten zijn. Het geluid voor pad 1 wordt nu ingesteld via Tom 1 HEAD, het geluid voor pad 2 wordt ingesteld als RIM van Tom 1.

Jazz

Wichert, ik kan me jouw frustratie heeeeel goed voorstellen. Ook ik heb de nodige
problemen gehad en zeker ook door het niet hebben van inzicht in dit alles.
Gelukkig door t hebben van n hoop geduld van veel forumleden is t goed gekomen.  Ik heb op n gegeven moment
mijn module meegenomen naar de muziekzaak, hij heeft contact gezocht met roland en zo zijn we er achter gekomen waarom t niet werkte.  Het lag gelukkig niet aan mij want daar ga je op n gegeven moment wel aan twijfelen.
Ik hoop voor je dat je er uit gaat komen en gewoon lekker kunt gaan spelen.
There is no music without jazz

kaboemba

Ja maar dat was een Roland, daar kan het prima aan de apparatuur liggen ;-)

Jazz

Onderliggende boodschap is ook dat hij niet de enige is met minder inzicht in dit alles en met
wat hulp je een heel eind kunt komen. Gewoon blijven vragen !
There is no music without jazz

Wichert

Hallo Paul,

Ik wil 2 Yamaha mono toms TP70 aansluiten. Gaat dan Head en Rim ook op qua instellen?

Groet,

Wichert

Wichert

Moet ik in dit gebied de instellingen doen?


2P
Voor dubbele piëzopads *: Kan alleen worden geselecteerd als de signaalbron q Tom1, Tom2 of Kick is. *: Balansinstellingen kunnen worden uitgevoerd voor de twee piëzo's (H49 tot H1, 0 of R1 tot R49). Als er bijvoorbeeld een dubbele piëzopad is aangesloten op de [wTOM1/!0]-aansluiting, is Tom 1 de kop (H) en Pad 10 de rand (R). Als de kop geluid produceert als er op de rand wordt getikt, verplaatst u de balans verder naar de kant van R om ervoor te zorgen dat de rand geluid produceert. En als de rand geluid produceert als er op de kop wordt getikt, verplaatst u de balans verder naar de kant van H.
>tRG3  Snare 00% "SN:XP80       ‚
w
q
>tRG3  tom1   0% "2P:Balance=R 6‚

Wichert

Bedankt Jazz,

Dat geeft me weer een beetje moed om niet op te geven. Het zal uiteindelijke zeker gaan lukken!!

Groetjes,

Wichert

Paul

Hallo Paul,

Ik wil 2 Yamaha mono toms TP70 aansluiten. Gaat dan Head en Rim ook op qua instellen?

Groet,

Wichert
Ja, dat is precies wat er moet gebeuren :)

Wat uit je vorige post blijkt is dat een aantal ingangen geschikt is voor stereopads (een pad met head & rim geluid). Maar, op die ingangen kunnen dus ook twee mono-pads worden aangesloten met de Y-kabel.

Volgens jouw tekst, ik vermoed uit de handleiding, horen Tom 1 en Pad 10 in de instellingen bij elkaar. Er gaat één Y-kabel in ingang Tom 1 op de module. De twee mono-pads die op de Y-kabel zijn aangesloten, zijn nu in te stellen als Tom 1 en Pad 10 in de instellingen. Kies je geluid en spelen maar!

En dat werkt hetzelfde voor de combinaties Tom2/Pad11 en Tom3/Pad12, uit je eerste post te lezen.

Wichert

Hoi Paul,

Echt top!! Bedankt voor je nuttige informatie.

Ik heb morgen een vrije dag. Ga dan niet eerder slapen voordat het werkt. Het moet nu echt gaan lukken!!


Even ter informatie (wellicht niet interessant):


Door dat ik zestig ben geworden kreeg ik van mijn vrouw in 2016 een drumstel als cadeau. Akoestisch was geen optie dus een e-drum.

Ik heb al vanaf mijn kinds jaren willen drummen, echter mijn ouders hadden er geen geld voor om een drumstel c.q les voor me te betalen. Ik kan me nu na al de jaren echt uitleven.

N.b. Ik hou van het subtiele drum werk. Dinsdag naar Fourplay. (Harvey Mason)

Ik wil iedereen bedanken voor de informatie en steun. Ik hoop dat ik het morgen voor mekaar krijg. Wordt vervolgt

Wichert

Hoi Paul,

Ik ben ook een Frank Zappa liefhebber!!!!!

Wichert

Ik wil iedereen en met name Paul bedanken voor de goede adviezen en positieve berichten om een via een Y-kabel met de daarbij behorende instellingen 2 mono toms aan te sluiten op mijn DTX502 module.

HET IS GELUKT!!

Achteraf heel simpel, maar dat is vaak zo.

En nu, ga ik lekker drummen!

Groetjes,

Wichert

Wichert

Ik heb nog een vraagje: kan ik op die monotrigger ingangen ook cymbalpad aansluiten of alleen toms?

Groetjes,

Wichert

Paul

Ik heb nog een vraagje: kan ik op die monotrigger ingangen ook cymbalpad aansluiten of alleen toms?

Groetjes,

Wichert
Zeker, dat kan ook. Volgens mij heeft Yamaha geen beperking welk geluid op de RIM kan worden ingesteld.
Er zou dus ook een cymbal aan kunnen. Of een tompad met het geluid van een cymbal. Of een cymbalpad met het geluid van een tom.. Enfin, je snapt 'm vast  ;)

Paul

Ik wil iedereen en met name Paul bedanken voor de goede adviezen en positieve berichten om een via een Y-kabel met de daarbij behorende instellingen 2 mono toms aan te sluiten op mijn DTX502 module.

HET IS GELUKT!!

Achteraf heel simpel, maar dat is vaak zo.

En nu, ga ik lekker drummen!

Groetjes,

Wichert
Mooi dat het gelukt is!
Ik heb je bedankje even toegevoegd aan dit topic, om de topiclijst overzichtelijk te houden ;)

Wichert

Heb je me andere vraag ook nog binnen gekregen, via PM?

Wichert

Bedankt Paul, je bent echt TOP!

Technobeat

HET IS GELUKT!!

En nu, ga ik lekker drummen!

Groetjes,

Wichert
Mooi Wichert dat het eindelijk gelukt is , nu kun je fijn drummen met 6 toms die elk een eigen geluid kunnen voortbrengen .


Veel drumplezier !
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Omhoog