Tune-bot

Gestart door Headshrinker, jul 17, 2012, 15:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Headshrinker

jul 17, 2012, 15:34 Last Edit: jul 17, 2012, 15:35 by Headshrinker


Stemmen doen we op gehoor en gevoel, nietwaar? Maar wat als je niet zo'n goed gehoor hebt, of je na een paar spanbouten niet meer hoort of je 'n tikkie omhoog of omlaag moet? Waardoor je de zin in experimenteren met verschillende velspanningen verliest?

Enter de Tune-bot. Volgens de marketing, kan die behulpzaan zijn bij

Citaat


  • Lug pitch matching

  • Measuring and adjusting overall tone

  • Interval tuning of toms

  • Returning to your drums' optimal sound every time




Omdat ik niet zo'n hele beste stemmer ben, wilde ik de Tune-bot 'ns proberen. Na wat on-line 'onderzoek' en de nodige aarzeling (€ 100,- is toch een heel bedrag; stemapparaatjes (à la Drum Dial etc.) werken vaak niet in de drummerspraktijk; ze gebruiken voelt 'n beetje als 'vals spelen'), nam ik de sprong in het diepe en bestelde er een. Na enig 'testen', is mijn conclusie dat de Tune-bot best een aardig hulpje kan zijn.

Wat de Tune-bot doet:


  • Het registreert de 'toon' (d.w.z. de frequentie; in Hz of als noot) die een drum (-vel) produceert wanneer je erop slaat.

  • Dat kan de 'fundamental pitch' zijn, of de 'lug pitch', al naar gelang de drum vrij kan resoneren of is gedempt en waar je erop slaat.

  • Boventonen (waarvan er natuurlijk nogal wat zijn) kunnen worden gefilterd.

  • 'Ideale' frequenties kunnen worden opgeslagen voor verschillende drums.



Met behulp van deze features kreeg ik verschillende vellen vrij snel in stemming met zichzelf. De Tune-bot is gemakkelijk te bedienen en te begrijpen; de geregistreerde waarden leken meestal te 'kloppen' (al hadden de Tune-bot en ik onze meningsverschillen bij de snare- en basdrumreso's). 'Vetrouwend op de digits', hielden mijn oren 't langer vol: ik kon spelen met verschillende velspanningen zonder (psychologisch) toondoof te worden. Normaliter denk ik wel twee keer na voordat ik met een 'gestemde' drum ga klooien, alleen maar om te kijken of een andere reso-batter ratio misschien interessanter klinkt. Met de Tune-bot voelde ik me vrijer om te experimenteren.

Wat de Tune-bot niet doet:


  • Al het--belangrijke--fysieke werk: stembouten op de 'juiste' manier aan- en losdraaien, consistent op de vellen tikken, etc.

  • Besluiten of een drum beter of slechter klinkt, is aan jou.

  • Hetzelfde geldt voor het bepalen van een 'stemstrategie', al biedt de Tune-bot website wel suggesties welke 'fundamental' en (corresponderende) 'lug pitches' je als uitgangspunt kunt nemen.



Voel je vrij me te kruisigen wegen 'vals spelen'. Vragen over of ervaringen met de Tune-bot ('stats'!) zijn natuurlijk ook welkom.

Harre


Voel je vrij me te kruisigen wegen 'vals spelen'.

*lol* Natuurlijk niet. Stemmen op je gehoor is naar mijn mening het makkelijkst omdat je dan eigenlijk nergens van afhankelijk bent, maar aan de andere kant: als dit voor jou de manier is om voor je gevoel lekker te kunnen werken én een goed resultaat te behalen qua klank, waarom zou iemand je dan nog onderuit willen halen? Het gaat er immers om hoe jij het ervaart en niet iemand anders  :Y
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

rene p

Bedankt voor je review van dit item,
Zelf ben ik nog niet bezig met stemmen aangezien iedereen me iets anders verteld over hoe en wat en dus de gedachte heb zolang het nog goed klinkt blijf ik er met mijn fikken van af voor ik het verkloot.

Dit product zou mij meer de vrijheid geven om te proberen te stemmen en de durf.
heb in het verleden gekeken naar de tension watch etc maar kwam er al snel achter dat die aparaten het net niet zijn.

bedankt voor dit alternatief en ga er zeker induiken om te kijken of dit iets voor mij is
" Im not nervous im a DRUMMER"

Headshrinker

Stemmen op je gehoor is naar mijn mening het makkelijkst omdat je dan eigenlijk nergens van afhankelijk bent[...]


Yep. Of de Tune-bot 't ook doet in 'kritieke' situaties (bijvoorbeeld tijdens de sound check waarbij je mede-muzikanten alvast lekker los gaan, of als de batterijtjes bijna leeg zijn  :z ) valt nog te bezien.

[...] lekker te kunnen werken én [...]


[...] (vooral) te leren: wat doen verschillende velspanningen voor (of tegen) de klank; vind ik zo'n 'pitch bend' (al dan niet opzettelijk zo gestemd  :'( ) eigenlijk wel lekker; hoeveel koppen koffie kan ik gaan halen voordat m'n floor is gestopt met zingen (emperor/ambassador beiden in dezelfde 'sweet spot' op XXX Hz); etc. Leuk speelgoed! (En ook niet heel veel meer dan dat, hoor.)

Headshrinker

[...] zolang het nog goed klinkt blijf ik er met mijn fikken van af voor ik het verkloot.


Ach, wat is verkl#ten? Soms klinkt 't; soms wat minder. Ik zou juist wel gaan experimenteren, wellicht 'n poosje zonder Tune-bot (die jij misschien niet nodig blijkt te hebben). Al was 't maar om 't bovengenoemde 'fysieke werk' een beetje in de vingers te krijgen (goochelen met de stemsleutel, tikken, luisteren, etc.).

heb in het verleden gekeken naar de tension watch etc maar kwam er al snel achter dat die aparaten het net niet zijn.


Dat ben ik met je eens. Ik vind de Tune-bot een beter concept dan de Evans Torque Key (?), Tama Tension Watch of Drum Dial. Immers, je meet de 'pitch'--die er daadwerkelijk toe doet--en niet de 'mechanische spanning'--die in de praktijk niet altijd is gerelateerd aan de stemming (vanwege oneffenheden in vel, draagranden, etc.).

Bovendien kan ik meer met de 'output' van de Tune-bot: die is 'begrijpelijk' (noten) en uitwisselbaar, ongeacht type vel e.d.

rene p

Nu ik weet dat er iets is dat ik zou kunnen gebruiken mocht het mis gaan zou ik eerder durven te experimenteren. Dus zonder tune bot. Kan daarna altijd een aanschaffen en de hulplijn gebruiken :))
" Im not nervous im a DRUMMER"

Robert-Jan

Hee je doet alsof het erg is om zo n dng te hebben.
Maar volgens mij heb je precies door hoe t werkt en stem je straks als een dolle met of zonder dat ding.
Als de gizmo's goed zijn dan dragen ze echt wat bij..hoef je je niet voor de schamen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

Wat RJ zegt en sterker nog, ik heb er ook één gekocht en ik kan je 2 dingen verklappen.
Het apparaat werkt echt en de tune-bot vertelt me dat ik ook zonder hulpmiddel prima kan stemmen.
Wie ontvangt er in z'n leven nu niet graag een bevestiging  ;)

Ik vind overigens € 100,- niet echt een overdreven prijs.

Headshrinker


Hee je doet alsof het erg is om zo n dng te hebben.



Wat RJ zegt en sterker nog, ik heb er ook één gekocht en ik kan je 2 dingen verklappen.
Het apparaat werkt echt en de tune-bot vertelt me dat ik ook zonder hulpmiddel prima kan stemmen.


Maar de 'coming out' was toch aan mij.  :+ (Of ik moet iets over 't hoofd hebben gezien.) Nee hoor, ik ben de schaamte al lang voorbij. Ik verwachtte gewoonweg meer 'old school' reacties.

Waar ik tegenaan liep, bij 't niet (helemaal) lekker kunnen stemmen: (internet-) adviezen à la "'reso' 1/5,87 strakker aantrekken dan 'batter' en dan knalt 't." Ga d'r maar aan staan...

Anserini


Wat RJ zegt en sterker nog, ik heb er ook één gekocht en ik kan je 2 dingen verklappen.
Het apparaat werkt echt en de tune-bot vertelt me dat ik ook zonder hulpmiddel prima kan stemmen.
Wie ontvangt er in z'n leven nu niet graag een bevestiging  ;)

Ik vind overigens € 100,- niet echt een overdreven prijs.
Sowieso al leuk om eens te kijken hoe precies je gehoor is wanneer je een vel zo gelijk mogelijk gelijk stemt om eens met dat ding te kijken hoever je er vanaf zit lijkt me.

Hoefnix

Heb je deze in Nederland gekocht of uit de USA laten komen?

Headshrinker


Heb je deze in Nederland gekocht of uit de USA laten komen?


Ik heb 'm besteld bij Thomann.

animal

#12
jul 18, 2012, 15:05 Last Edit: jul 18, 2012, 15:05 by animal

Maar de 'coming out' was toch aan mij.  :+ (


Ik heb hem net 2 dagen  8)7 . Je krijgt hier niet eens de tijd meer om iets uit te proberen  :+ .

Citaat
Sowieso al leuk om eens te kijken hoe precies je gehoor is wanneer je een vel zo gelijk mogelijk gelijk stemt om eens met dat ding te kijken hoever je er vanaf zit lijkt me.


Met enig trots durf en kan ik mededelen dat de verschillen tussen de lugs, bij een op het gehoor gestemde sonor 16"floortom, + of - 1Hz betrof. Ik voel een mogelijkheid tot het opzetten van een competitie opkomen .......... *O*

Ook ik heb de Tunebot bij Thomann gekocht.

Animal baars

Zo'n competitie moet wel te valideren zijn natuurlijk. Tijdens een forum-meeting een wedstrijdje toms-stemmen houden :+. Ik zal glansrijk verliezen maar kan daarna wel even mijn drums stemmen met jullie tune-bots *O*

Anserini


Ik heb hem net 2 dagen  8)7 . Je krijgt hier niet eens de tijd meer om iets uit te proberen  :+ .

Met enig trots durf en kan ik mededelen dat de verschillen tussen de lugs, bij een op het gehoor gestemde sonor 16"floortom, + of - 1Hz betrof. Ik voel een mogelijkheid tot het opzetten van een competitie opkomen .......... *O*

Ook ik heb de Tunebot bij Thomann gekocht.
Toch mooi om te weten dat je dan 100 euro uitgegeven hebt aan iets dat je blijkbaar niet nodig hebt...  :+

animal

#15
jul 18, 2012, 23:16 Last Edit: jul 18, 2012, 23:17 by animal
Jammer dat je zo slecht kan lezen  8) :+

Citaat
Wie ontvangt er in z'n leven nu niet graag een bevestiging 

harmen 18

Dingen die je niet nodig hebt zijn altijd het leukste.

dunDaan

Mike Johnston's visie op de tunebot:



De uiteindelijke video staat hier:
https://www.youtube.com/watch?v=8Jz3QhJu-0k
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

NathanR

Ik zie niks, dus hij vind het ding ook niks? ;)


dunDaan


Ik zie niks, dus hij vind het ding ook niks? ;)



Hoe bedoel je "ik zie niks"
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Technobeat


Toch een mooi apparaatje met vele mogelijkheden deze Tune-bot .
Voor de '' minder op gehoor kunnen stemmers '' een erg goed - simpel en precies hulpmiddel .
Zelf heb ik hem natuurlijk niet nodig .........  :+ , maar als ik een A-kit had zou ik zeker seieus overwegen om dit handige kleinood aan te schaffen .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

stick tight

Niets mis mee natuurlijk... gitaristen gebruiken al jaren apparaatjes om te stemmen.

Hoefnix

Wacht maar tot een bekende drummer de tune-bot gebruikt, dan heeft iedereen ineens een endorsment....

Dr.Funkensteyn

Nu ik dankzij de tune-bot dan op toon kan stemmen...

...wat zijn voor zeg maar pop tot funk sound voor laten we zeggen 10", 12", 14" en 16" de meest gebruikte tonale stemmingen? Zag er nog geen ander onderwerp aan gewijd...
Mapex Orion, Masterwork Jazzmaster, Sabian HH
DW -Workshopserie

Harre

De noten van het Wilhelmus worden wel eens gebruikt, maar welke dat zijn moet je dan even opzoeken  :) Chad Smith doet het op deze manier:

Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Omhoog