Meer realistische feel voor edrums.

Gestart door nanouk, feb 03, 2013, 13:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

nanouk

feb 03, 2013, 13:06 Last Edit: jan 26, 2014, 00:09 by paQ
Beste iedereen,

Zocht eigenlijk een algemeen forum om mijn vragen te stellen maar deze kon ik niet vinden. Vandaar een nieuw topic.

Het zit als volgt: Ik woon in een appartement in Amsterdam dus wordt er veel geoefend op mijn edrum stel. Ik ben ooit begonnen met een Yamaha DTXPRESS III maar heb later een Roland setje gekocht (V drums waarvan de snare een mesh head heeft ... exact type durf ik je nu niet te zeggen). Enfin, zo piel al ik al wat jaartjes aan.

Ik stoor mij erg aan de hoogte van het rek van beide setjes. Beide hebben een vrij laag gevoel en ook hangt alles heel dicht bij elkaar (veel dichter dan dat ik akoestisch speel in de oefenruimte van mijn band). Ook de grote van de plastic pads voor de toms begin ik vervelend te vinden. Kortom ik vind het tijd daar wat mee te doen.

Nu had ik een paar ideeën maar ik heb geen idee of dat kan.
Ik zat er aan te denken een gewoon drumrek te kopen (volwaardig rek voor een akoestische set) en daar voor nu de pads van de roland kit aan te hangen. De vraag is kan dit met van die 'gewone' L houders? Of heb ik er nog iets bij nodig om dit voor elkaar te krijgen?

Daarnaast wil ik eigenlijk ooit iets meer 'echte' trommeltjes aanschaffen. Ik speel met een twin pedal. Dat werkt niet zo super lekker op de oude kick pad die ik heb van Roland (die van Yamaha trouwens ook niet). Nu heeft Thoman van Millennium een shellset en een rek (http://www.thomann.de/gb/millenium_transformer_ea_drum_pack.htm), nu ben ik bang dat de triggers hiervan vrij slecht zijn. Misschien is het een optie de shells te gebruiken maar de triggers te vervangen door roland triggers?

Ik ben dus op zoek naar een mogelijkheid om het geheel een meer akoestische 'feel' te geven (zonder dat ik een akoestische set ga ombouwen). Dus grotere trommeltjes die verder uit elkaar staan en mogelijk wat hoger op een rek hangen.

Heeft iemand hier ervaring mee en zou deze mij willen helpen?

Bedankt!


Hoefnix

De TD-20, die ik heb, maakt gebruik van gewone L-rods. Als je (grotere) mesh-heads hebt dan voelt al gelijk een stuk beter.

Otje

Nanouk, Het verschil tussen een A- en een E-kit is enorm en niet te overbruggen door andere trommels denk ik. Een E-kit is veel compacter en de 'feel' bij het drummen, de beleving zo anders. Ik speel dagelijks op een E-kit en eens in de week acoustisch en bij dit laatste..,  daar ga ik compleet 'nat' zoals anderen zeggen. En ik kan het helaas alleen maar beamen. Je drumstel, de e-kit ruimer van opzet maken is een verbetering die je het beste kan doen door voor het huidige rek wat langere buizen te plaatsen. (Vaak los te koop) En met de bevesteging van de trommels is ook meestal wel wat speelruimte door de ophanging anders te plaatsen. Speel en probeer wat met het materiaal dat je hebt.

nanouk

Ik begrijp zeker dat je dat verschil niet zo maar kunt overbruggen, maar ik heb wel het gevoel dat het beter kan dan dat het nu is.Momenteel irriteer ik me meer aan het spelen dan dat ik er vrolijk van wordt hehe. Ik heb voorheen het rek op een verhoging gehad. Nu vind ik edrum rekjes al niet zo stabiel door ze te verhogen wordt het helemaal een drama. Vandaar dat ik zit te denken aan het aanschaffen van een een drumrek (eventueel later ook akoestisch te gebruiken). En eventueel een shellset van trommeltjes.


Hoefnix

Met een ruimer rack + mesh trommels is het verschil qua opstelling minimaal. Bij mijn ekit zijn de afstanden hetzelfde als bij mijn akit. Dat is geen probleem. Na veel proberen en grote trommels (12"snare, 10", 12" en 2x 14" toms) is het voor mij optimaal en speel ik er graag op.

Het speelgevoel is wat anders maar ook niet extreem, wel anders is natuurlijk dat een ekit je wat beperkt in de sound.

nanouk

De missie: Het een meer realistisch speelgevoel geven van de ekit.
Current ekit



Wat is het geworden? Ombouwen van Akit naar Ekit. Gezien ik in een appartement woon neemt een reguliere Akit te veel ruimte in beslag. Dus het is geworden de Pearl Rhythm Traveler



Voor de geïnteresseerde we hebben het hier over 20" Bass, 13"Snare en 10"12"en 14" toms. Ook zijn de trommeltjes niet zo diep. Ooit door Pearl op de markt gebracht om makkelijk mee te nemen en als oefenkit in een kleine ruimte. Ik ben totaal niet gecharmeerd van deze kit als akit maar denk dat het een perfect ekit gaat zijn.

Deze heb ik goedkoop op de kop kunnen tikken. De ketels zijn vrijwel als nieuw. Ook de hardware is super netjes nog. Dus van het weekend begonnen met het uit elkaar halen van de kit.
Gezien alles toch uit elkaar moest (er lagen gewone vellen op), meteen even alles goed schoonmaken en oppoetsen (wat een helse klus). Kortom het drumhok stinkt nu naar een of ander metaalschoonmaak goedje ..
Ook meteen een goed excuus om mijn eigen hardware even mee te nemen in de schoonmaak.











Ik ben er alleen nog niet over uit hoe ik de snaar er af moet halen?
Gewoon deze twee schroeven losdraaien? Ik kreeg ze niet los (zal het even mijn sterke huisgenoot vragen).

Besteld:
XSpro mesheads (bij deze kit zitten mesheads maar die zien er niet zo bijster uit .. )
DDrum DDTKIT Acoustic Trigger SetPro
Kabels
Extra crash.

Vraag: Mijn Roland module zit aangesloten op de PC (daar krijg ik ook het geluid van), maar hij heeft maar 2 ingangen voor crashes. Toch zie ik veel ekits met veel meer bekkens. Hoe kan dat? Moet je dan een module kopen met meerder ingangen, of is er een mogelijkheid om iets op de bestaande module aan te sluiten?

Met een beetje mazzel is volgende week alles binnen en kan ik door :)
Tips opmerkingen altijd welkom! (ik heb dit ook nog nooit eerder gedaan)


Technobeat


Mooi project Nanouk , op deze manier krijg je idd meer het acoustische gevoel te pakken .
De orginele snaremat krijg je los door , zoals je al schreef , de twee schroefjes los te draaien .
Het aansluiten van meer crashes is volgens mij wel mogelijk maar dan moet je gaan werken met 6.3mm jack splitters .



Dan ga je van 1x stereo naar 2x mono , en kun je alle twee de crashes een ander geluid toewijzen .


ik ben benieuwd naar het verdere verloop van de ombouw  en ga dit topic dan ook zeker volgen .


Succes !
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Rick


Mooi project Nanouk , op deze manier krijg je idd meer het acoustische gevoel te pakken .
De orginele snaremat krijg je los door , zoals je al schreef , de twee schroefjes los te draaien .
Het aansluiten van meer crashes is volgens mij wel mogelijk maar dan moet je gaan werken met 6.3mm jack splitters .



Dan ga je van 1x stereo naar 2x mono , en kun je alle twee de crashes een ander geluid toewijzen .


ik ben benieuwd naar het verdere verloop van de ombouw  en ga dit topic dan ook zeker volgen .


Succes !


Als je een stereo jack naar twee mono jacks split voor je crashes haal je inderdaad zoals Technobeat zegt nog maar 1 geluid per crash. Waar je ook rekening mee moet houden is dat je "choke" functie verloren gaat.

Stokmans




Ik ben er alleen nog niet over uit hoe ik de snaar er af moet halen?
Gewoon deze twee schroeven losdraaien? Ik kreeg ze niet los (zal het even mijn sterke huisgenoot vragen).



Het snarenmatje zit, zo te zien, met 2 plastic strips vast in de strainer en butt-end (aan de overkant t.o.v. de spanner dus). Die strips zijn geklemd, dus schroefjes los maken en de snarenmat valt er af.

Zelf heb ik de hele strainer en butt-end verwijderd. Toch niet meer nodig ;)

nanouk

Nog even een vraag .. mn meshheads zijn binnen (YESSSHH!!), hoe weet ik dat ik ze strak genoeg heb gespannen? Ze voelen nu wel goed ... maar ik heb er geen verstand van ...
Ook kan ik de schroeven nog een flink stuk aandraaien voor ze stroef zitten .. iemand een indicatie wat strak genoeg is? Bij een gewoon vel 'hoor' je het wel aardig tijdens het stemmen ... nu heb ik geen idee.

Harre

Kwestie van gevoel lijkt me. Als naar je gevoel de rebound goed is, dan is het vel goed gespannen.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Hans

Een stereo jack 'splitten' met een eenvoudige splitter werkt niet voor roland triggers ! Moet een weerstandje tussen. Check ff vdrum forum. Volgens mij heette dat 'keith reaper circuit' ofzo. Ik heb het zelf een jaar of 5 geleden geprobeerd.... Viel niet mee voor iemand met twee linker handen. Je kunt evt zo'n alesis i/o trigger omvormer op mp oppikken voor weinig... Of een extra roland module.

Harre


Een stereo jack 'splitten' met een eenvoudige splitter werkt niet voor roland triggers ! Moet een weerstandje tussen. Check ff vdrum forum. Volgens mij heette dat 'keith reaper circuit' ofzo. Ik heb het zelf een jaar of 5 geleden geprobeerd.... Viel niet mee voor iemand met twee linker handen. Je kunt evt zo'n alesis i/o trigger omvormer op mp oppikken voor weinig... Of een extra roland module.

:?
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Hans

Was een reactie op ricks post :) Je kunt bij een roland module niet eenvoudigweg, door je stereojack te splitten 2 cymbal pads op 1 ingang aansluiten... Keith Raper Circuit googlen en het wordt wellicht wat duidelijker. Ik weet niet hoe het op deze generatie modules gaat, maar op mijn td20 ging het niet.

Rick


Was een reactie op ricks post :) Je kunt bij een roland module niet eenvoudigweg, door je stereojack te splitten 2 cymbal pads op 1 ingang aansluiten... Keith Raper Circuit googlen en het wordt wellicht wat duidelijker. Ik weet niet hoe het op deze generatie modules gaat, maar op mijn td20 ging het niet.


Ah ja ik weet het verder ook niet. Ik heb op een ekit gespeeld vaarvan de bekkens dusdanig versleten waren dat ze automatisch choke-ten (of hoe schrijf je dat?) bij aanslag. Toen heb ik de stereokabels voor monokabels vervangen, toen was dat probleem verholpen. Je hebt dan alleen single zone bekkens zonder choke-functie. Vandaar mijn eerdere reactie.

Harre


Was een reactie op ricks post :)

Ah, thanks. Duidelijk... :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

nanouk


Was een reactie op ricks post :) Je kunt bij een roland module niet eenvoudigweg, door je stereojack te splitten 2 cymbal pads op 1 ingang aansluiten... Keith Raper Circuit googlen en het wordt wellicht wat duidelijker. Ik weet niet hoe het op deze generatie modules gaat, maar op mijn td20 ging het niet.


Ik heb volgens mij zon splitter gewoon liggen dus misschien dat ik dat even probeer anders moet ik even wat anders bedenken :) Thnx voor de tip.

nanouk

*klooit lekker verder in de hoop dat UPS vandaag komt met het Thomann pakket*




Anserini

Nice, welke module gaat eraan hangen?
En wordt dit de definitieve opstelling trouwens? :+

Technobeat


Idd gewoon even die splitter proberen Nanouk , kost verder niets en je weet gelijk of het werkt .

Is de CY-5 hihat '' vast '' gemonteerd op de hihatstand ?

Ziet er verder nu al goed uit  :Y

En je houd van de kleur zwart zie ik  :+
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

nanouk


Idd gewoon even die splitter proberen Nanouk , kost verder niets en je weet gelijk of het werkt .

Is de CY-5 hihat '' vast '' gemonteerd op de hihatstand ?

Ziet er verder nu al goed uit  :Y

En je houd van de kleur zwart zie ik  :+


Ik moet nog even bedenken wat ik met die hihat ga doen .. hij zit nu los, kortom dat werkt nog niet echt. Sowieso is de kit nog niet fully operational hehe. De opstelling is daarom nog wat vreemd, ik heb het gewoon even neergezet. Ik ga zaterdag de triggers erop zetten en afstellen (als dat lukt.. heb ze gister binnen gekregen).

Ik heb een Roland TD-6V module maar die schakelt enkel het geluid door naar de PC die er aan hangt.

Technobeat

Ik heb een Roland TD-6V module maar die schakelt enkel het geluid door naar de PC die er aan hangt.


Even voor de duidelijkheid , waarom gebruik je niet alleen de orginele TD6 module geluiden ?
Of heb je op de computer een speciaal programma als Superior Drummer 2.0 draaien en haal je daar de drumkits/geluiden vandaan ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

nanouk

Yes de geluiden uit mn PC zijn gewoon VEUL beter (idd superior drummer). Ik ben niet zo heel gek van de geluiden van de Roland module (ik weet het, godslastering).
Daarnaast neem ik wekelijk stukjes op voor het schrijven van drumlijnen met mn band.

animal

Als van godslastering sprake zou zijn, dan heeft de ontkerkelijking op dit forum groteske vormen aangenomen.  ;)

Hammar


Yes de geluiden uit mn PC zijn gewoon VEUL beter (idd superior drummer). Ik ben niet zo heel gek van de geluiden van de Roland module (ik weet het, godslastering).


Dat noem ik juist: "verstand van zaken en goede oren!"

Omhoog