Het grote (kleine) Cajon topic

Gestart door WHiZZi, okt 10, 2011, 12:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

WHiZZi

Een vers forum en een nieuw topic over Cajons. Leek mij een leuk ding om hier eens te beginnen.

Ik denk dat alle drummers wel eens een cajon hebben gezien of misschien zelfs wel één hebben. Voor een drummer een ideaal instrument als men eens een heel klein of akoestisch optreden (of repetitie) gaat doen en toch redelijk de geluiden van een drumstel wil "emuleren". Ook natuurlijk ideaal als zelfstandig instrument voor bijvoorbeeld Flamenco.

Cajons

Wat is een Cajon
Citaat

Een cajón (spreek uit als "kachón") is een handtrommel met een slagvlak van hout en komt oorspronkelijk uit Peru, waar dit instrument veel wordt gebruikt als begeleidingsinstrument voor dansen als de tondero, de zamacueca en de Peruaanse wals. De cajón is ooit uit armoede ontstaan. Tijdens de lange overtocht naar (Zuid) Amerika waren meestal geen muziekinstrumenten aan boord, maar wel -al dan niet- lege kisten. Deze werden gebruikt als percussie instrumenten, waaruit uiteindelijk de cajón ontstond.

Citaat

De cajón is op verschillende manieren te bespelen, waardoor de elementen van een slagwerk (bass, snare en hi-hat) gecombineerd kunnen worden. Binnenin de veelal rechthoekige holle kast zijn tegen de voorkant rieten geplakt, die zo gemonteerd zijn dat zij kunnen rammelen. Bij de duurdere kasten worden hier metalen snaren gespannen. Hierdoor wordt het "snare"-geluid van een traditionele snare-drum gecreëerd. Ook wordt er vaak een bosje met lichtmetalen belletjes aan de binnenkant gespannen. Aan de achterkant van de cajón bevindt zich een rond gat voor de akoestiek. Een cajónspeler zit op zijn instrument en bespeelt dit met beide handen, en soms zelfs met de hakken.


De verschillende Cajons
Cajons zijn er in verschillende maten en soorten. De meest bekende is zoals deze op het plaatje hierboven staat. Er zijn ook cajons met een grotere "zit" oppervlakte, welke vaak als Bas-cajon worden bestempeld. Ook zijn er Cajons waar er rechtopstaand gespeeld wordt, de zogenaamde "conga cajon".

Bellen? Snaren? Riet?
Oorspronkelijke cajons gebruikte riet om het "snare" geluid te produceren. Dit kom je nagenoeg nooit meer tegen omdat de klank weg valt zodra het enigzins vochtig wordt. Ik heb er nog nooit één gezien met echt riet in ieder geval.

Tegenwoordig worden voor het "snare"-geluid veel verschillende materialen gebruikt. Zo is de meest-gebruikte vorm een stalen draad (vaak een gitaar-snaar) in een V-vorm gespannen achter het slag-vlak. Deze kan dichter tegen het hout worden gespannen of verder van het hout weg om een bepaalde klank te creëeren. Vooral Meinl en zelfbouw cajons worden hiermee gemaakt.

Een andere optie is met kleine belletjes. Deze zijn iets minder goed te stemmen, maar geven een wat hoger geluid (algemeen genomen). Schlagwerk gebruikt deze vooral.

De derde optie is met dezelfde snaren als een snaredrum. Mijn persoonlijke favoriet.

Uiteraard is de klank ook afhankelijk van soorten hout en diktes hiervan. Een cajon is relatief eenvoudig zelf te bouwen dus men kan de nodige variaties proberen.

Wat kost een cajon dan?
De vraag is wat je er voor wilt uitgeven. Mijn zoektocht heeft prijzen tussen de 29 euro (zelfbouw, waaibomenhout) en 400 euro (Rockbox in Australië) gezien. Uiteindelijk zul je, net als bij een drumstel, gewoon zelf moeten luisteren en aanvoelen welke je wilt.

Mijn persoonlijk cajon verhaal
Lang geleden, toen men poep nog met de lange oe schreef, heb ik een Cajon aangeschaft. Het was een Schlagwerk. Ik heb deze gekocht om een sporadisch akoestisch optreden in een woonkamer te kunnen uitvoeren zonder dat ik hiervoor mijn drumstel in gereedheid zou moeten brengen. Deze cajon gebruikte belletjes om het snaren-geluid te imiteren. Via YouTube heb ik een aantal handige filmpjes bekeken (o.a. van Rock Box) en op deze manier heb ik een methode aangeleerd waar ik het meeste geluid uit de Cajon wist te halen. Het geluid van de Schlagwerk vond ik persoonlijk niet het mooiste geluid, al gaf ik vooral mijzelf de schuld omdat ik er niet goed op speelde.

Uiteindelijk de Cajon verkocht omdat er eigenlijk geen kleine huiskameroptredens meer plaats vonden.

Kort geleden ben ik in de folk-wereld terecht gekomen waar regelmatig, jazeker, akoestische sessies zijn. Ook werd er vanuit mijn band (Pyrates!) regelmatig kleine akoestische sessies geregeld. Kortom, ik had weer een Cajon nodig.
Qua geluid was ik op zoek naar een hele diepe bas en een behoorlijk hoge snaar. Ik had uiteraard de RockBox uit Australië hoog op mijn verlanglijstje staan, maar AUS$ 350 is toch wel erg veel dan (excl verzendkosten). In diverse winkels met een Meinl gespeeld en ook de Schlagwerk stond nog op de lijst. Deze konden mij niet bekoren. Via een marktplaats advertentie ben ik bij een Cajon bouwer (Adrie Kuipers) in Uden terecht gekomen (A3Cajon). Na wat testen ben ik helemaal verliefd geworden op zijn Cajons. Hij had van alle soorten en maten er één en bouwt er één per 3 dagen ongeveer. Hij was lekker veel aan het proberen met houtsoorten en snaren/snarenmatjes. Uiteindelijk heb ik er één gekozen met een snarenmat die ongelooflijk laag kan. Mocht je een leuke handgemaakte Cajon zoeken voor een belachelijk goedkope prijs (vanaf 45 euro!), laat het mij weten dan kan ik je de contactgegevens doorsturen (of zoek zelf op marktplaats).

Dit topic
Dit topic wilde ik maken omdat ik graag hoor wat voor cajons mensen hebben, waarom ze juist voor die hebben gekozen en waar men ze gebruikt? Er zijn denk ik genoeg drummers die er één hebben (of zelf hebben gebouwd?) en/of die nog tips hebben om te bespelen danwel te bouwen. Ik ben benieuwd :)

Twitter

Officieel Pyrate en Rock n Roll.

Fibesman

#1
okt 10, 2011, 13:10 Last Edit: okt 10, 2011, 13:13 by Tanco
Ook op zoek gegaan naar een Cajon voor huiskamerdingen. En mischien lekker in het park spelen als het ooit zomer gaat worden in nederland. Ik ging naar een winkel in Amsterdam met het plan er maximaal 100 euro aan uit te geven. Na alle Cajons in de winkel geprobeerd te hebben toch voor een Mario Cortez black & white gegaan. Deze had met afstand de mooiste bas en helderheid. Echt een heel mooie warme cajon. Het eerste optreden er mee was niet echt geslaagd. De gitaristen en zanger gebruikten (weliswaar kleine) versterkers om hun akoestische gitaren en stem te versterken, daar is met een cajon niet tegen op te boxen. Dagen last van mn handen gehad vanwege het rammen om er bovenuit te komen. Volgende keer moet dat anders dus. Verder wel erg blij met m'n cajon maar next time versterking OF echt iedereen akoestisch. In de winkel een mooi inbouw microfoontje gezien voor Cajons trouwens.






musiqman

#2
okt 10, 2011, 13:39 Last Edit: okt 10, 2011, 13:48 by musiqman
Ik speel regelmatig met een spoken word artieste op cajon (aangevuld met cello en spaanse gitaar)

Dit meestal aangevuld met chimes, shakers, etc.

Ik ben ooit begonnen op een Meinl Fiber Snare Cajon (met fibrglass plate) Heerlijke diepe sound en krachtige snare (die ook verstelbaar is) en kwam daardoor ook goed mee met de lichtversterkte gigs. Dit was ook te beste cajon die ik tot nu toe heb gehoord (wel wat zwaar dus voor onder de arm wat minder geschikt)



Nu heb ik een basic Schlagwerk van Jan Kooper in bruikleen die is iets minder gedefinieeerd (het verschil tussen bass en snare moet zo duidelijk mogelijk zijn) maar het werkt en ik kan me ding er mee doen.

Qua versterking werken de meeste mics.

De combi kick mic in gat en pijpje bij het slagblad is een veel gebruike maar is qua plaatsing wat lastiger (zeker als je soms je cajon in een hoek tilt)

Er zijn ook cajon's met ingeboude versterking en ook een simpel piezo element doet al veel wonderen.

Er bestaan ook speciale op acjon toegespitste producten zoals de LP Cajon Mic:
http://lpmusic.com/Product_Showcase/Claws_and_Brackets/lp_cajon_mic_system.html

Zowel zonder (voor als je al een passende Audix X60 of Shure Beta 91 mic hebt) als met mic (Audix X60) verkrijgbaar.

Air Piet

Ik heb zelf een Schlagwerk CP430 met Wenge slagplaat. 

Ik heb eerst een stuk of 15 Cajon's in de winkel naast elkaar gezet, en na lang denken toch een keuze kunnen maken.. Deze kwam gewoon als beste uit de bus... Er stonden nog 2 cajons die net iets beter klonken maar die waren dan ook gelijk 350 euro ofzo. Dat vond ik iets té gretig  :)

Qua uit-versterking staat in het boekje dat je het beste de microfoon 10 cm achter de 'porthole' kan plaatsen.

Dit is 'm :


Cookie

Jaren geleden was ik op zoek naar een cheapo cajon.
Om te pielen en om te kunnen jammen in een kleine ruimte.

Deze Stagg heeft verstelbare snaren (wel lastig, met een steeksleuteltje) met belletjes eraan bevestigd.
De cajon staat bij mij altijd in de kamer en wordt ook gebruikt als extra zitmeubel  8)  (al wordt er dan altijd op getrommeld)
De cajon wordt ook meegesleept naar verjaardagen van andere muzikanten. Daar wordt diep in de nacht nml. nog weleens gejammed  :Y

Ik gebruik hem niet veel, maar toch wel regelmatig en merk dat ik toe ben aan een cajon van betere kwaliteit (lees: klank). Kortom, ik kijk regelmatig rond...

Drummer van Sick Pistons - Balbex drumsticks, Amedia cymbals, Roland SPD-SX, Remo drumheads & Pearl Export / Natal acryl / Millenium MPS-1000 e-Kit

Paul

Een hele poos geleden heb ik ook besloten een cajon te kopen, zodat ik op mijn studentenkamer toch nog muziek kon maken.
Ik wilde niet meer dan +/- 100 euro uitgeven, dus heb eerst internet afgezocht en YouTube filmpjes bekeken. Vrijwel overal werd een Meinl-cajon aangeraden.

Naar Drumstation gegaan en daar stonden 3 cajons binnen mijn prijsklasse op een rijtje: een Meinl, Schlagwerk en de derde weet ik zo niet meer - geen indruk achter gelaten dus.
De Meinl klonk precies zo als de filmpjes die ik had gezien: niet mijn smaak, weinig diepte en teveel snare in de bas, weinig contrast tussen bas en snare. De Schlagwerk cajon presteert daarop stukken beter en die heb ik nu ook thuis staan.

Hoewel ik 'm niet zoveel gebruik (net als Cookie het meeste als extra zitmeubel), merk ik wel dat het leuk is om met bijvoorbeeld singer/songwriter te gebruiken. Maar het vergt veel oefening om er goed op te kunnen spelen.

Leon

Volgens mij kopen vet veel mensen vol overtuiging zo'n ding zonder er vervolgens iets mee te doen. Akoestische dingen doe ik vaak met een ritme-eitje, lijkt me ook wel leuk zo'n cajon maar volgens mij gaat die binnen de kortste keren stof happen hier..

Nijlpaard


maar volgens mij gaat die binnen de kortste keren stof happen hier..


Valt mee hoor. Ik poets hem 2 keer in de maand :+
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Technobeat


De cajon kan best een leuk instrument zijn lees ik hierboven , maar ik houd het toch maar bij het complete drumstel.  :Y
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Ruud


De cajon kan best een leuk instrument zijn lees ik hierboven , maar ik houd het toch maar bij het complete drumstel.  :Y


Sorry, maar wat is het nut van dit soort posts? :'(
you do mind about your make up, but you better make your mind up now

Technobeat


Sorry, maar wat is het nut van dit soort posts? :'(


Idd , wat voegt jou reactie toe aan dit topic ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Harre


Idd , wat voegt jou reactie toe aan dit topic ?


Kun je je vraag misschien iets meer on topic formuleren?
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

NathanR

Hey,

Ik heb deze Cajon zojuist gekocht voor 100 euro.. http://link.marktplaats.nl/492574184
Is dat een reëel bedrag? :)
Zonder die accesoires.


WHiZZi

Ik quote mijzelf:

Citaat

Uiteindelijk zul je, net als bij een drumstel, gewoon zelf moeten luisteren en aanvoelen welke je wilt.


Ik heb deze bovenstaande gehad en ik was er persoonlijk niet heel erg te spreken over (weinig laag) en de vraag is dus zelf of je er 100 euro voor wilt uitgeven. In de winkel is de nieuwprijs zo'n 200 euro van deze.
Twitter

Officieel Pyrate en Rock n Roll.

musiqman

Ik heb deze ook en vind hem ook laag missen en teveel snaren door het laag bovendien...

Paul


Ik heb deze ook en vind hem ook laag missen en teveel snaren door het laag bovendien...

Bij de meeste cajons kan je de snarenspanning verstellen. Verander je hiermee ook de hoeveelheid 'buzz'  in de bass?

musiqman

Ja. veelal zitten deze snaren dan ook meer naar boven dans het midden (waar je de bastion uit haalt)

WHiZZi

Bij deze zitten er sowieso belletjes in. Ik heb ook geen idee of deze uberhaupt te verstellen is?
Twitter

Officieel Pyrate en Rock n Roll.

Air Piet

#18
nov 04, 2011, 19:32 Last Edit: nov 04, 2011, 19:42 by Air Piet

Een hele poos geleden heb ik ook besloten een cajon te kopen, zodat ik op mijn studentenkamer toch nog muziek kon maken.
Ik wilde niet meer dan +/- 100 euro uitgeven, dus heb eerst internet afgezocht en YouTube filmpjes bekeken. Vrijwel overal werd een Meinl-cajon aangeraden.

Naar Drumstation gegaan en daar stonden 3 cajons binnen mijn prijsklasse op een rijtje: een Meinl, Schlagwerk en de derde weet ik zo niet meer - geen indruk achter gelaten dus.
De Meinl klonk precies zo als de filmpjes die ik had gezien: niet mijn smaak, weinig diepte en teveel snare in de bas, weinig contrast tussen bas en snare. De Schlagwerk cajon presteert daarop stukken beter en die heb ik nu ook thuis staan.

Hoewel ik 'm niet zoveel gebruik (net als Cookie het meeste als extra zitmeubel), merk ik wel dat het leuk is om met bijvoorbeeld singer/songwriter te gebruiken. Maar het vergt veel oefening om er goed op te kunnen spelen.


Bij mij hetzelfde verhaal, ik vond het contrast tussen de bass / snare bij de schlagwerk veruit het mooiste naar voren komen.  Ik gebruik hem toch nog regelmatig. Verder dient ze als nachtkastje  :') :') :')

Ik gebruik hem meestal als ik jam met een akoestische gitaar. Meestal buiten  :) :)

@ Leon: uiteraard blijf ik meer verzot op mijn drumstel. Maar het is meer een handig instrument om 'snel' even erbij te kunnen pakken.

Citaat:

''Afstellen: Het geluid kan enigszins veranderd worden door de vijf schroeven langs de bovenste rand bij/af te stellen.  Voor een volumieuzer bass-geluid, raden we aan om de schroeven maximaal 1 volle draai los te draaien.

Om problemen te voorkomen: niet aan de middelste/onderste schroeven komen !''

musiqman

Kwam vandaag bij http://www.valterpercussion.com/ terecht... pfff Wil ik er wel een van hebben hoor.

WHiZZi

Ik zal binnenkort eens een opname maken van mijn Cajon (A3 Cajon), die heeft een belachelijk diepe bass (waar zelfs de snaren nagenoeg niet te horen zijn) terwijl het hoog ook gewoon echt hoog is (met snaren dus :P ).

Dan hebben we het over een handgemaakte Cajon van 49 euro van Adrie uit Uden  *O*

Hier heb je een verschrikkelijk slechte opname van Adrie met een Cajon van hem (die ik heb gaat vele malen dieper qua geluid en ... ik ben ietsje beter ;) )
Twitter

Officieel Pyrate en Rock n Roll.

Cookie

Deze cajon klinkt niet beter dan mijn cheapo Stagg hoor. Integendeel...
Drummer van Sick Pistons - Balbex drumsticks, Amedia cymbals, Roland SPD-SX, Remo drumheads & Pearl Export / Natal acryl / Millenium MPS-1000 e-Kit

WHiZZi

dat zeg ik... slechte opnames ;)
Twitter

Officieel Pyrate en Rock n Roll.

Jochem


musiqman

Ik merk toch wel dat ik de Schlagwerk's vrij doods vin klinken, op diverse vids, live en met mn eigen geleende cajon...

Dit vind ik dan weer errrrrrg fijn:

(zowiezo is het spel te gek)

Omhoog