Gehoorbescherming

Gestart door Dezain, jan 22, 2012, 19:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Dezain

jan 22, 2012, 19:30 Last Edit: jan 24, 2012, 09:28 by paQ
Hallo!

Tijdens repetities zitten de leden van m'n band in een ruimte waar alles erg, erg vel klinkt. Wel mooi, maar erg hard om het zo te zeggen. Nu willen we dus met ons allen niet langzaam doof worden en hebben we dan toch besloten om live, en tijdens repetities een bescherming te gebruiken. Zou fijn zijn als het niet erg duur is want we zijn toch 15 en 16 jarigen..

Is dit bijvoorbeeld iets?
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Earprotex-ICE-Clear-EAR-Gehoerschutz-/art-DRU0023007-000


Gr,
Bram
Experience is the name people give to their mistakes.

Paul

#1
jan 22, 2012, 20:31 Last Edit: jan 22, 2012, 20:34 by Paul
Dit soort universele gehoorbeschermers zijn er legio op de markt, verschillend met 2 of 3 "vleugels", allemaal tussen de 10 en 30 euro.

Je moet er niet veel van verwachten. Ik heb zoiets ook jarenlang gebruikt. De demping is voldoende, maar daar heb je het dan ook mee gehad.
Het grootste probleem met dit soort setjes is het draagcomfort. Het moet in ieder oor passen en toch goed afsluiten, dus die vleugels zetten continu druk tegen de binnenkant van je oor. Na een paar uur repeteren en die dingen regelmatig in- en uitdoen, wordt dat heel vervelend voor je oren.

Met op maat gemaakte heb je daar geen last van, die kan je uren achter elkaar dragen zonder het in de gaten te hebben. En zo duur zijn ze niet (die van mij waren 120 euro).


Als je budget niet meer toelaat zijn ze zeker prima. Het is beter dan van die simpele gele herriestoppers en het is zeker beter dan niets!
Maar ik raad je wel aan om alvast te gaan sparen voor op maat gemaakte, want die wil je uiteindelijk toch.

Jeroenov

#2
jan 22, 2012, 21:15 Last Edit: jan 22, 2012, 21:19 by Jeroenov
Ik gebruik zelf nu ook ongeveer 1.5 jaar die universele gehoorbeschermers met 'vleugels'. Ik vind het draagcomfort persoonlijk wel fijn, en heb totaal geen last van druk tegen de binnenkant van mijn oren. Denk dat het heel persoonlijk is of je het wel of niet fijn vindt. Ik denk dat het een prima oplossing is voor niet al te veel geld.
Deze gebruik ik overigens:
http://www.bax-shop.nl/koopjes-kelder/alpine-music-safe-pro-wit-gehoorbescherming/product-details.html

Anserini

Universeel heb ik de Alpine's ook het fijnst gevonden, hier wat goedkoper te krijgen, ook de verzendkosten:
http://www.oordopjesonline.nl/
http://www.oordopjes-kopen.nl/

Maar ik zou inderdaad sparen voor op maat gemaakte, vele malen beter en fijner.

Paul


Ik gebruik zelf nu ook ongeveer 1.5 jaar die universele gehoorbeschermers met 'vleugels'. Ik vind het draagcomfort persoonlijk wel fijn, en heb totaal geen last van druk tegen de binnenkant van mijn oren. Denk dat het heel persoonlijk is of je het wel of niet fijn vindt. Ik denk dat het een prima oplossing is voor niet al te veel geld.
Deze gebruik ik overigens:
http://www.bax-shop.nl/koopjes-kelder/alpine-music-safe-pro-wit-gehoorbescherming/product-details.html

paQ heeft dit wel eens uitgelegd, als ik het me goed herinner heeft het te maken met de complexiteit van je gehoorgang. Hoe complexer, hoe slechter die universele setjes passen dus hoe lager het draagcomfort.

Jeroenov

aha oke, dan heb ik een simpele gehoorgang XD

Erik

Ik ben na 2 of 3 jaar ook pas geswitched naar gehoorbescherming van Alpine. Net iets te laat helaas (klein beetje lawaaidoof), maar het heeft me zeker weten ernstigere schade bespaard. Erg fijne dingetjes, maar ze halen wel een deel van het geluid weg. Met name lage tonen komen minder goed binnen.

Is de 'geluidskwaliteit' bij custom-gehoorbescherming veel beter of is het name het draagcomfort?
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Stokmans

Beide. De filters van de meeste custom oordoppen zijn een stuk beter. Ik heb zelf Exinore doppen en die hebben een 'vlakke demping', wat inhoudt dat alle frequenties even hard gedempt worden. Ik vind dat zelf heerlijk bij muziek. Veel andere merken hebben (geloof ik) een sterkere demping boven in het frequentiebereik.

En de pasvorm: als ze op maar gemaakt zijn moeten ze in principe vlekkeloos in je oor passen. Ik heb zelf ervaring met de gewone herriestoppers, alpine standaard plugjes en de otoplastieken van Exinore, en die laatst genoemde kan ik uren dragen zonder ze te voelen, iets wat met die andere doppen echt niet kan in mijn geval.

Erik

Heb jij de ER15-doppen van Exinore? Die worden beschreven als favoriet bij musici, maar is het misschien verstandig (omdat drummen toch een erg luidruchtige bezigheid is) de ER25's te kiezen?

Is er verder nog een mogelijkheid om eens te proberen? Is uiteraard dan niet custom-made, maar dat je een idee krijgt hoe de demping is en hoe ze aanvoelen. Is toch bijna 200 euro wat je er tegenaan smijt en dan wil je graag weten of je waar voor je geld krijgt, nietwaar?

In ieder geval bedankt voor de tip.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

paQ

ER filters zijn niet te proberen nee.
Ze hebben wel een universeel passende variant, maar dat zijn dan geen membraanfilters (Waar nou net het patent op ligt)
Echter, dat zijn lang geen verkeerde filters (die universele) en zijn ook perfect als bescherming.
Maar omdat het geen maatwerk is, zal de demping deels uit het filter komen, maar ook deels (lees:minder) uit het parapluutje zelf. Zo krijg je weer een verstoord beeld en dag lineaire demping.
Nog los van het comfort.

25 dB is echt een aanrader voor discotheken en grote (of luide) concerten.
In alle gevallen eronder voldoet 15 op zich prima.

Dat gezegd hebbende is repeteren / zelf spelen met 25 dB niet echt prettig vind ik persoonlijk. De dynamiek gaat verloren en de kans is groot dat je een stuk harder gaat meppen.

Erik

Zijn die goedkopere oordopjes van Exinore te vergelijken met die Alpine? In welk opzicht zijn ze beter of slechter? Als dat al voor een verbetering zorgt van de geluidskwaliteit wil ik ze wel aanschaffen. Moet toch iets in mijn oren hebben terwijl ik spaar voor de custom-made's.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Paul

25 dB is echt een aanrader voor discotheken en grote (of luide) concerten.
In alle gevallen eronder voldoet 15 op zich prima.

Dat gezegd hebbende is repeteren / zelf spelen met 25 dB niet echt prettig vind ik persoonlijk. De dynamiek gaat verloren en de kans is groot dat je een stuk harder gaat meppen.

Dat kan ik beamen. Ik heb verwisselbare filters en ik drumde eerst met 25 dB, in mijn metalband weliswaar. Maar dat was echt te zwaar. Nu speel ik al een paar jaar met 15 dB en soms heb ik het idee dat het nog ietsje teveel is, ondanks dat ik met deze band stevige rock speel.
Resultaat van teveel demping was dat ik harder ging meppen, ten koste van de dynamiek, mijn techniek en helaas ook een paar Zildjian's. (duur geintje 8)7)

rene p

Werk nu een paar jaar met de otoplastieken op maat gemaakt met actief filter en moet zeggen dat ze geweldig werken zodat waneer het stil is nog met elkaar kan praten maar dat waneer je begint te slaan het gedempt wordt. echt een aanrader maar inderdaad wel voor sparen want het kost een paar honderd euro en in principe moeten ze elke twee jaar vervangen worden al doet niemand dat je kan ze gratis laten door meten en dan kan je er weer twee jaar tegen.
" Im not nervous im a DRUMMER"

Sander?

Ikzelf heb de Exinores van Comfoor. Op zich prima dingetjes hoor. Ik gebruik ze nu een jaar of 4-5 en ze zijn nog prima. Die van mij dempen 25Db, dit werd toen aangeraden door de audicien. ' oh je drumt? Doe maar 25Db demping dan.'

die van 15 Db ken ik niet, als ik ooit wat centen over heb dan wil ik deze filters wel eens proberen. A 35 euro p.s. Zijn ze nu niet echt goedkoop te noemen.


Jeroen

Ik gebruik ook de ER15 doppen van Exinore, perfect!

Is niet te vergelijken met de 'goedkope' doppen, het geluid is (na demping) zo veel beter dan bij de goedkopere doppen. Daarnaast beginnen de goedkopere doppen als alpine etc. al vrij snel te irriteren, die van exinore kan ik urenlang gebruiken zonder last te krijgen.
DRUMS: Pearl, Tama, Sonor ~ CYMBALS: Paiste, Zildjian, ~ HARDWARE: Pearl, Tama, Sonor, DW

paQ

Exinore (nu Elacin) en Comfoor zijn elkaars concurrenten ;)

repelsteeltje


Exinore (nu Elacin) en Comfoor zijn elkaars concurrenten ;)

Ik heb ook comfoors, niks te klagen. Zijn dit andere filters volgens jou paQ?

paQ

nee ER is ER.
Alleen comfoor is de concurrent van Exinore (Elacin >> Elcea >> Groeneveld)

Zover ik weet produceert comfoor met CAD/CAM en Elacin met de hand (aangaande de otoplastieken dan)

leeqnl

Ik heb ook van Elacin (Groeneveld). Gratis via mn werk  :Y

Air Piet

Ik drum nu al een tijdje met alpine oordoppen... En voor mij werkt het goed, otoplastieken zullen alleen ongetwijfeld beter zijn. Maar daar betaal je uiteraard ook voor.

Wat je ook nog kunt proberen is een geluidsisolerende koptelefoon, deze zijn echter ook vaak duurder als het reguliere ''vleugel'' materiaal.

Jochem

Ik heb alpine oordopjes, gebruik ik alleen bijna nooit  :/ Verder nog een tbone koptelefoon van thomann (30euro's) die het geluid goed dempt.

Dezain

Dus...

Ben ik weer.

Morgen gaan we ze dus echt bestellen, maar we twijfelen, again..


http://www.oordopjes-kopen.nl/exinore-er20-filter-oordopjes/muziek.html
of
http://www.oordopjes-kopen.nl/alpine-musicsafe-pro/muziek.html (of de normale musicsafe. het verschil zit hem in de filters?)

Voor de hele band dus.. 


Gr,
Bram
Experience is the name people give to their mistakes.

harmen 18

Je woonde bij Groenlo in de buurt toch?

Neem dan is een kijkje bij In ear in Aalten. Hij levert ook universele oordoppen en dan heb je er ook nog weer een mooi lulverhaal bij.

Zelf heb ik hier mijn op maat gemaakte oordoppen vandaan en die bevallen nog steeds goed.

www.inear.nl

Dribbel

Ik heb nog een hele goede optie die ik in dit topic nog niet gehoord heb.
De op maat gemaakte oordoppen en monitors van CinepaQ *O*
Bevallen mij enorm goed :Y
Yamaha recording & sabian

harmen 18

Valt dan boven zijn budget ben ik bang.

Maar ik zou er wel voor gaan sparen, werkt echt veel beter.

Omhoog